Stocznia Crist zwodowała częściowo wyposażony kadłub nowoczesnej i zaawansowanej technicznie wielofunkcyjnej jednostki offshore, przeznaczonej głównie do układania podmorskich rurociągów. Statek, po doposażeniu i wykończeniu w niemieckiej stoczni, pływać będzie pod nazwą Ceona Amazon.
Prace przy tej konstrukcji w Gdyni były bardzo intensywne. Cięcie blach rozpoczęto na początku lutego 2013 roku, położenie stępki miało miejsce 9 sierpnia 2013, a wodowanie, z większego suchego doku byłej Stoczni Gdynia (SD II), odbyło się 25 kwietnia 2014 roku. Kadłub zostanie teraz odholowany do niemieckiej stoczni Lloyd Werft Bremerhaven AG, na której zlecenie powstał. Holowanie rozpocznie holownik Bugsier 10 prawdopodobnie już we wtorek, 29 kwietnia. W stoczni niemieckiej statek otrzyma m.in. dwa 400-tonowe żurawie pokładowe oraz inne elementy i systemy wyposażenia funkcjonalnego (z kluczowym elementem funkcjonalnym na czele - specjalną wieżą do układania rurociągów z napinaczami) i ogólnookrętowego, głównie elektronikę.
Ceona Amazon to wielozadaniowy statek konstrukcyjny offshore przeznaczony głównie do układania rurociągów mało- i średnio-średnicowych na dnie morskim (multi-lay vessel - takie oznaczenie typu statku, generalnie, oznacza możliwość układania różnych rodzajów rurociągów różnymi metodami - np. flex-lay, J-lay, S-lay, reel-lay, lub kombinowanymi). Statek przeznaczony jest do pracy w odległych i logistycznie trudnych rejonach.
Jednostka o napędzie spalinowo-elektrycznym posiada sześć silników MAN, a do napędu wykorzystuje trzy pędniki azymutalne na rufie, dzięki którym może osiągnąć prędkość eksploatacyjną 15 węzłów. Dodatkowo wyposażony w jeden ster strumieniowy i trzy pędniki azymutalne na dziobie. Statek Ceona Amazon zaprojektowano z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy trzeciej (DP3). Kadłub zbudowany w stoczni Crist wyposażony jest już m.in. w pompy, silniki napędu głównego i pomocnicze, pędniki, główne urządzenia elektryczne oraz specjalistyczne (funkcjonalne), np.: wciągarki kablowe.
Wielofunkcyjna jednostka offshore, której częściowo wyposażony kadłub zbudowała stocznia Crist dla stoczni z Bremerhaven, charakteryzuje się długością całkowitą 199,40 m, szerokością 32,20 m, wysokością do pokładu głównego 14,70 m, powierzchnią pokładu 4600 m2, zanurzeniem konstrukcyjnym 8,00 m oraz maksymalnym łącznym unosem żurawi pokładowych - 800 t i umożliwia zakwaterowanie do 200 osób. Ostatecznym odbiorcą jest armator zarejestrowany Ceona Ship 1 Ltd z Wielkiej Brytanii. Szerzej opisywaliśmy statek zakontraktowany przez Lloyd Werft Bremerhaven w czerwcu ubiegłego roku.
Czytaj także: Częściowo wyposażony kadłub statku do układania rurociągów ze stoczni Crist
Głównymi udziałowcami stoczni Crist są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz państwowy (należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.) fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków (głównie jednak ich częściowo wyposażonych kadłubów) i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.
Media4Sea, rel (Crist)
Rys. Ceona
Szkoda , że nie dbają tak o całą gospodarkę morską.
jakie stateczki - częściowo wyposażone kadłuby na rynku podwykonawców, a nie pracujące na markę stoczni w pełni wyposażone statki sprzedawane na normalnym rynku stoczniowym (czy też - od drugiej strony - armatorskim)...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.