Krzysztof Kozłowski - wojewoda zachodniopomorski w rozmowie z Magdaleną Szczepkowską i Włodzimierzem Abkowiczem opowiada m.in. o gospodarce morskiej. Poniżej fragment rozmowy opublikowanej na łamach "Świat Biznesu".
Proszę powiedzieć, czy wierzy pan, że w Szczecinie będą budowane statki? I to nie jest pytanie tylko o promy dla PŻB czy okręty dla Marynarki Wojennej, ale także o zamówienia rynkowe.
Promy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej w Kołobrzegu będą budowane w konsorcjum Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" oraz w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Zatem nie jest to już kwestia wiary. Po prostu mamy taką pewność.
W Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, pod auspicjami Zwierzchnika Sił Zbrojnych prezydenta Andrzeja Dudy, powstała Strategiczna Koncepcja Bezpieczeństwa Morskiego. Jest to dokument o charakterze ramowym, który pokazuje kierunek, w jakim Marynarka Wojenna powinna się rozwijać. Wskazuje on na potrzebę odbudowy Marynarki Wojennej w polskich stoczniach i w oparciu o polską myśl technologiczną. Jestem przekonany, że biorąc pod uwagę potencjał wytwórczy "Gryfii" oraz SPP będziemy w stanie złożyć MON bardzo konkurencyjną ofertę, która spowoduje to, że w Szczecinie będą budowane okręty dla Marynarki Wojennej.
Jest to dla nas duża szansa cywilizacyjna, bo nie chodzi tylko o "zespawanie kadłuba". Wartością dodaną tak naprawdę jest to, co się do tego kadłuba włoży, czyli cała elektronika, sprzęt radionawigacyjny itd. A przecież polskie laboratoria, instytuty badawcze i spółki wdrożeniowe już dziś są oceniane przez Komisję Europejską jako zdolne do tego, żeby konkurować na międzynarodowym rynku zbrojeniowym.
A sprawa zamówień od armatorów prywatnych?
Jeśli projekt budowy dwóch promów dla PŻB zostanie zrealizowany z wynikiem pozytywnym - a wierzę, że tak będzie - to armatorzy prywatni zaczną składać zamówienia w Szczecinie.
Na jakim etapie jest projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin- Świnoujście do 12,5 m?
Na początku kwietnia Sejm przyjął specjalną ustawę w sprawie przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5m. Umożliwi to skrócenie okresu realizacji przedsięwzięcia o mniej więcej 2-3 lata. To z kolei pozwoli zrealizować je w perspektywie obecnego budżetu europejskiego, czyli do 2020 roku z możliwością wydatkowania środków w kolejnych trzech latach.
swiatbiznesu.com