Wystartował nowy turystyczno-żeglarski projekt unijny w ramach Programu Współpracy Transgranicznej "Południowy Bałtyk 2014-2020". Jego liderem jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku.
Projekt o nazwie "Baltic Pass - Maritime Heritage Tours", ma m. in. odkrywać, definiować i oferować korzystanie z uroków Bałtyku i jego dziedzictwa morskiego. W tym przedsięwzięciu partnerują nam Niemcy (Hanseatic City of Rostock), Dania (Roskilde Business College), Szwecja (Simrishamn's Scouts) i Litwa (Klaipeda University), a także partnerzy stowarzyszeni m. in. z Polski. Niedawno odbyło się spotkanie inauguracyjne, tzw. "Kick off Meeting", a w dniu 25 stycznia br. dyrektor MOSiR w Gdańsku Leszek Paszkowski podpisał z Ministerstwem Rozwoju umowę o dofinansowanie.
- To kolejny projekt wspierany przez Unię Europejską, który realizujemy czerpiąc z bogatej tradycji morskich naszego miasta, wykorzystując nasze doświadczeni i atuty związane z położeniem Gdańska. Jednym z głównych założeń projektu jest wykorzystanie jachtu Generał Zaruski jako jednostki, na którym europejska młodzież będzie uczyła się żeglarskiego rzemiosła. Jestem przekonany, że realizacja projektu przyczyni się do popularyzacji turystyki żeglarskiej w obrębie południowego Bałtyku, a uczestniczący w nim nasz żaglowiec będzie wspaniałym "ambasadorem" dla Gdańska - podkreśla Leszek Paszkowski.
Wartość projektu to 1.252.403,80 euro, z czego dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 1.018.621,23 euro. Partnerzy z Polski, Litwy i Niemiec objęci są 85 % dofinansowaniem, Dania i Szwecja 75%. Projekt zaczął swoje przygotowania pod koniec 2016 roku, a zakończy się w październiku 2019.
- Celem projektu jest stworzenie nowego produktu turystycznego w oparciu o wykorzystanie morskich tradycji i dziedzictwa regionu Południowego Bałtyku. Efektem szerokiej współpracy międzynarodowych środowisk żeglarskich, tour operatorów i innych podmiotów będzie katalog tras żeglarskich obsługiwanych przez tradycyjne żaglowce. Poszczególne propozycje tras będą zróżnicowane pod kątem docelowych grup odbiorców, długości rejsu czy liczby odwiedzanych atrakcji. W ramach projektu zaplanowano szereg konsultacji i spotkań dotyczących opracowywanej oferty rejsowej, rejsy testowe oraz badania ewaluacyjne. Powstały produkt będzie szeroko promowany zarówno lokalnie przez poszczególnych partnerów, jak i na arenie międzynarodowej w ramach kampanii promocyjnej przewidzianej na lata 2018/2019 - dodaje Aneta Polsakiewicz, kierownik projektu z MOSiR.
Oprócz produktu docelowego, już sam roboczy przebieg projektu, będzie angażował żywe dowody dziedzictwa morskiego Bałtyku, jakimi są piękne żaglowce w czynnej morskiej służbie, wśród nich m.in. Generał Zaruski, litewski Brabander czy szwedzki Sarpen.
rel (MOSiR w Gdańsku)