Żegluga

CLdN zamówił w Korei Południowej 10 nowych statków z terminami dostaw począwszy od stycznia 2027 roku. Kontrakt ten oznacza ekspansję tego armatora, znanego dotąd głównie na rynku ro-ro, w kierunku przewozów kontenerowych, realizowanych własnymi statkami.

CLdN (Compagnie Luxembourgeoise d’Navigation), dawniej znana jako Cobelfret, to grupa armatorska działająca w branży transportowo – logistycznej, założona w 1928 roku z siedzibą główną w Luksemburgu. Należące do niej statki ro-ro kursują pomiędzy portami w Zeebrugge, Rotterdamie, Londynie (port Purfleet), Killingholme, Dublinie, Göteborgu, Esbjergu i Porto (port Leixões).

Nowo zamówione kontenerowce lo-lo (lift-on/lift-off - pionowy system przeładunku odbywający się za pomocą okrętowych żurawi lub dźwigów nabrzeżnych), będą miały ładowność 1100 TEU i uzupełnią flotę CLdN, składającą się z ponad trzydziestu statków typu ro-ro. Nowe kontenerowce mają się charakteryzować wyjątkową wydajnością paliwową i innowacyjną konstrukcją z otwartą od góry ładownią (open-top, tj. bez stałych pokryw luków ładunkowych), aby skrócić czas obsługi portowej.  

Na początku tego roku CLdN wprowadził udaną ofertę przewozów lo-lo w ramach swojej usługi w Irlandii, wykorzystując wyczarterowane statki, operujące z niedawno nabytego terminalu Distriport w Rotterdamie. Usługa ta została niedawno rozszerzona o trzecie, cotygodniowe bezpośrednie połączenie między Rotterdamem, a Dublinem.

Ekspansja CLdN w segmencie lo-lo ma stanowić komplementarną ofertę, łącznie z usługami ro-ro, świadczonymi przez tę firmę w żegludze bliskiego zasięgu, zapewniając jej klientom elastyczność operacyjną, krótkie czasy realizacji przeładunków w porcie i optymalną częstotliwość rejsów.

"Usługa lo-lo, o krótkim czasie realizacji i wysokiej częstotliwości jest unikalna na obecnym rynku krótkodystansowych przewozów kontenerowych, obecnie zdominowanym przez przewoźników dalekomorskich, oferujących dłuższe czasy realizacji i rzadsze zawinięcia do portów” – podkreśla CLdN.

Nowe kontenerowce dla CLdN zbuduje stocznia HD Hyundai Mipo w Ulsan. Hyundai współpracuje z tym armatorem od lat, kończąc dla niego właśnie budowę dwóch statków ro-ro typu G9, mających łączną linię ładunkową o długości 8 tys. metrów, które mają być dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku. 

- To zamówienie jest ważnym krokiem w kierunku spełnienia naszych długoterminowych ambicji wzrostu i ugruntowania pozycji CLdN jako lidera na rynku frachtu krótkodystansowego w Europie. Nasze niedawne wejście do segmentu lo-lo, ułatwione dzięki nabyciu terminalu Distriport w Rotterdamie na początku roku, zostało bardzo dobrze przyjęte przez klientów i okazuje się wysoce komplementarne z naszymi usługami ro-ro – wyjaśnia Florent Maes, prezes CLdN.

Niezależnie od zamówienia na budowę nowych statków, armator ten odnawia swoją flotę o nowoczesne, niskoemisyjne jednostki. Od 2017 r. wprowadził do eksploatacji osiem nowych statków - wszystkie są „LNG-ready”, czyli gotowe do przebudowy napędu na zasilanie LNG. Należą do nich Celine i Delphine o tonażu pojemnościowym brutto 74,273 ton (zbudowane odpowiednio w 2017 i 2018 r.) - dwa największe promy ro-ro, operujące w żegludze bliskiego zasięgu na świecie.

Jednocześnie CLdN sprzedaje starsze jednostki. W zeszłym roku była to Clementine, (tonaż brutto 23,986 t, zbudowana w 1997 r.), którą nabyła grecka Attica Group.

Warto dodać, że usługi dla tego armatora świadczy także Gdańska Stocznia Remontowa. W latach 2019 – 2020 przebudowała trzy statki ro-ro: Mazarine, Palatine i Vespertine, dobudowując nowy pokład i prowadzącą do niego rampę wjazdową, dzięki czemu linia ładunkowa ro-ro każdego z nich zwiększyła się z 2907 do 3678 metrów.

W 2022 roku polska stocznia przeprowadziła także kompleksowe remonty ww. statków Celine i Clementine.

GL, rel (CLdN)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0624 4.1444
EUR 4.2785 4.3649
CHF 4.5688 4.6612
GBP 5.1331 5.2369

Newsletter