23 stycznia w chińskiej stoczni Shanhaiguan w Qinhungdao (prowincja Hebei) odbyło się uroczyste przekazanie najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s Polsteam Dąbie (ściślej mówiąc Polsteam Dabie). To jednostka o nośności 37 000 ton zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max).
Polsteam Dąbie (ze względu na angielską dokumentację oficjalna nazwa to Polsteam Dabie) to pierwszy z dwunastu jeziorowców o nośności 37 000 ton zamówionych przez Polską Żeglugę Morską w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC). Kolejne statki z serii będą wchodzić do eksploatacji co kwartał w latach 2024-2026.
Osiem pierwszych jednostek będzie wyposażonych w silniki napędzane klasycznym niskosiarkowym paliwem. Ostatnia czwórka, będą to już statki mogące spalać bezemisyjny "zielony" metanol.
Laker-maxy wymiarami są przystosowane do wpływania, przez system kanałów i śluz, na Wielkie Jeziora Amerykańskie. To strategiczny dla PŻM rynek, dokąd w ubiegłym roku armator przewiózł z Holandii 300 tys. ton wysokogatunkowej stali na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego.
Masowcem Polsteam Dabie w pierwszym rejsie dowodzi prawdziwy weteran żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich kpt. ż. w. Piotr Mikołajczyk. Podróż będzie bardzo długa a jej celem będą porty kanadyjskie Wielkich Jezior.
W portach azjatyckich : Lianyungang (Chiny) oraz Incheon (Korea) statek załaduje stal. Potem skieruje się do Singapuru po paliwo. Z związku z niebezpieczeństwem ataków rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym, Polsteam Dabie”, w drodze na Wielkie Jeziora, popłynie drogą okrężną, dookoła Afryki.
Do swojego pierwszego portu rozładunku, kanadyjskiego Three Rivers, dotrze dopiero 21 kwietnia, a więc już po otwarciu nowego sezonu na tych akwenach. Kolejne partie stali zostaną rozładowane w kanadyjskich portach : Picton, Hamilton, Port Colborne oraz Windsor.
W dalszej części rejsu Polsteam Dabie przypłynie do Europy z amerykańskim lub kanadyjskim zbożem. Na naszym kontynencie zostanie również ochrzczony.
W chwili obecnej flota PŻM składa się z 55 statków, w tym 51 masowców i 4 promów.
rel (PŻM)
Fot.: PŻM