Nowy kontenerowiec, określany przez duńskiego armatora jako pierwszy na świecie napędzany zielonym metanolem, wyruszył w dziewiczy rejs do Kopenhagi. Tam, we wrześniu odbędzie się ceremonia nadania imienia. Matką chrzestną jednostki zgodziła się zostać Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej.
Statek został zwodowany na początku kwietnia w stoczni Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd i w swój dziewiczy rejs wyruszył 17 lipca. W stolicy Danii zacumuje za 51 dni.
"172-metrowy statek pod duńską banderą jest kluczowym kamieniem milowym dla planów A.P. Moller - Maersk, na drodze do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w 2040 r. w całej firmie" - czytamy w oficjalnym komunikacie armatora.
Kontenerowiec o ładowności 2100 TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) pozostanie w obszarze Toldboden kopenhaskiego portu przez około tydzień i będzie centralnym punktem kilku wydarzeń i działań związanych z wysiłkami branży żeglugowej na rzecz dekarbonizacji.
Statek, wyposażony w silnik główny typu 6G50ME-C9-LGIM-HPSCR, ma zapewnić marynarzom Maersk rzeczywiste doświadczenie eksploatacyjne w obsłudze nowych silników i wykorzystaniu zielonego metanolu jako paliwa, ponieważ firma przygotowuje się do przyjęcia floty nowych, dużych oceanicznych statków napędzanych silnikami na metanol od 2024 roku.
Zdaniem Maerska - zielony metanol jest najlepszym skalowalnym rozwiązaniem w zakresie zielonego paliwa w tej dekadzie.
Armator wyznaczył cel zerowej emisji netto do 2040 r. w całej działalności, a także wyznaczył konkretne cele krótkoterminowe do 2030 r., aby zapewnić znaczący postęp. Obejmują one zmniejszenie o 50 proc. emisji na jeden przewożony kontener w oceanicznej flocie Maersk w porównaniu z rokiem 2020 oraz zasadę zamawiania wyłącznie takich nowych statków, które mogą być eksploatowane na ekologicznych paliwach.
AL, PBS, rel (Maersk)
Wiz.: Maersk