Żegluga

W poniedziałek, 24 lipca br. rano odbyło się próbne, techniczne zawinięcie promu Finnfellow do portu Świnoujście, gdzie statek spędził niespełna dwie godziny. Wejście operatora promowego Finnlines do Świnoujścia zaostrzy konkurencję na liniach do Szwecji i uderzy w polskich operatorów promowych.

Prom typu ro-pax cumował przy zarządzanym przez Euro Terminal nabrzeżu Rozładunkowym w Basenie Atlantyckim portu Świnoujście.

Po próbnym zawinięciu do terminalu w Świnoujściu statek powrócił na razie na linię, na której był dotychczas ostatnio eksploatowany: Lubeka (Travemünde) - Malmö.

Fiński armator promu - Finnlines, należący do włoskiej grupy Grimaldi, przygotowuje się do otwarcia połączenia promowego ze Świnoujścia do Szwecji - najprawdopodobniej do Malmö.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy do tego dojdzie. Na razie zarówno w systemie bukingowym on-line (rezerwacji i kupna biletów pasażerskich), jak i w rozkładzie serwisów promowych dla klientów cargo, Świnoujście nie figuruje.

Odejścia promu będą dostępne najprawdopodobniej codziennie ze Świnoujścia o godz. 22:00 (w Malmö o 6:45 rano następnego dnia), a z Malmö - o 10:30 (przybycie do Świnoujścia o 19:00).

Finnfellow (nr IMO 9145164), to zbudowany w 2000 roku w hiszpańskiej stoczni Astilleros Espanoles Puerto Real prom typu ro-pax o tonażu pojemnościowym brutto 33 724, netto 10 836 i nośności 7885 t (7267 t według innego źródła) oraz wyporności 19 950 t (masa statku pustego, to 12 065 t).
Długość całkowita statku wynosi 188,30 m (wg innego źródła - 189,70 m), długość między pionami 167,75 m, szerokość konstrukcyjna 28,70 m, maksymalna - 29,50 m, zanurzenie 6,31 m, wysokość boczna 15,10 m, wysokość od stępki do najwyższego punktu - 45,50 m.

Statek oferuje miejsce dla 452 pasażerów (wg innego źródła - 440) m.in. w 192 kabinach. Ładowność promu można określić liczbą jednorazowo mieszczących się na jego pokładach 160 trailerów (naczep drogowych). Dostępna na promie Finnfellow linia ładunkowa ro-ro ma długość 2500 m (lub 3099 m według innego źródła).

Statek wyposażony jest w odsiarczające płuczki spalin (scrubbery). Charakteryzuje się szwedzko-fińską klasą lodową FS Ice Class 1A. Prom może osiągać prędkość do 22,1 węzła.

Armatorem i operatorem statku, pływającego obecnie pod banderą szwedzką, jest fińska spółka Finnlines Plc należąca do włoskiej grupy Grimaldi.

Euro Terminal Co., Ltd. należy do kapitału norweskiego - jest częścią holdingu CAIANO AS, jak czytamy na witrynie WWW świnoujskiego terminalu - "jednej z najbardziej przyszłościowych grup transportowo-magazynowych w Norwegii" z siedzibą w Haugesund.

Poza terminalem w Świnoujściu CAIANO posiada też mały terminal w Kaliningradzie - GT Kaliningrad w tamtejszym porcie rybackim, zajmujący się głównie składowaniem i przeładunkami produktów mrożonych. Z informacji dostępnych na witrynie WWW CAIANO wynika, że przytłaczająca większość obrotów w sektorze terminali portowych osiągana jest przez norweską grupę w Euro Terminalu.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Crazy Kai54 / YouTube (video still)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter