Żegluga

Podpisany został kontrakt na prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - poinformował w czwartek w Kołobrzegu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Chodzi o jednostkę, która ma "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów.

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) otrzymała dofinansowanie 140 mln zł z budżetu państwa, które miało za zadanie, jak przekazano na początku roku, "wypełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek".

Został podpisany kontrakt. W ten sposób nowy prom został zabezpieczony dla armatora (…) To jest zabezpieczenie interesów PŻB w ramach funkcjonowania na liniach bałtyckich, a przede wszystkim zwiększenie możliwości konkurencyjnych, bo dla nas rzeczą podstawową jest to, aby właśnie Polska Żegluga Bałtycka jako drugi największy polski armator realizowała program odnawiania floty, a w ten sposób wzmacniania się na Morzu Bałtyckim – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dodał, że linie Świnoujście-Ystad czy Gdańsk-Nynashamn są kluczowe "w ramach dominacji i przede wszystkim naszej konkurencyjności na Morzu Bałtyckim". Zapewnił, że zostanie dołożone "maksimum starań", aby wzmacniać polskich armatorów.

Wiceminister dodał też, że program budowy promów dla PŻM i PŻB przebiega według planu.

Prezes PŻB Andrzej Madejski przekazał, że umowa z armatorem została podpisana na wyczarterowanie statku z opcją wykupu. Jednostka ma mieć 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km linii ładunkowej. Prom będzie mógł przewieźć tysiąc osób w 230 kabinach.

Dodatkowo jednostka będzie napędzana napędem konwencjonalnym (…) I najważniejsza wiadomość – będzie przystosowana do napędu na dual fuel, paliwem gazowym – powiedział Madejski.

Dodał, że prom ma zostać dostarczony do PŻB w drugiej połowie 2024 r.

Jednostka będzie wymagała jeszcze doposażenia jej w instalację gazową, która spełni już całkowicie wymagania techniczne dotyczące zasilania paliwem gazowym – wskazał.

Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.

Negocjacje trwały dość długo, bo podejmując decyzję, że będziemy czarterować ten prom uzyskaliśmy również możliwość negocjacji technicznych, będzie on więc dostosowany do naszych potrzeb – powiedział Madejski.

Dodał, że prom wyczarterowany jest na 10 lat, będzie można go wykupić po sześciu latach.

Elżbieta Bielecka

+14 Promy
Jak to jest, że "stępka" w Szczecinie rdzewieje od lat, a tutaj mamy info o wypełnieniu "luki inwestycyjnej".
Gorsze jednak jest to, że promy Polferriesu mają port macierzysty w Nassau i banderę Bahamów na rufie. A takiego "patryjotycznego" ministra mamy...
11 sierpień 2022 : 18:14 Piotr Włodarczyk | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0624 4.1444
EUR 4.2785 4.3649
CHF 4.5688 4.6612
GBP 5.1331 5.2369

Newsletter