Żegluga

Najnowszy raport na temat zatrudnienia marynarzy (Seafarer Workforce Report) ostrzega, że branża musi znacznie zwiększyć poziom szkoleń i rekrutacji, jeśli chce uniknąć poważnego niedoboru całkowitej podaży oficerów do 2026 roku. 

Raport przygotowały Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa (Baltic and International Maritime Council – BIMCO) oraz Międzynarodowa Izba Żeglugi (International Chamber of Shipping – ICS).

Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na oficerów z certyfikatami STCW, w dokumencie przewiduje się, iż do 2026 roku będzie potrzebnych dodatkowo 89 510 oficerów do obsługi światowej floty handlowej. Obecnie pracuje w niej łącznie 1,89 mln marynarzy, którzy obsługują ponad 74 tys. statków na całym świecie.

W raporcie ujawniono, że obecnie brakuje 26 240 oficerów z certyfikatami STCW wskazując, iż popyt na marynarzy w 2021 r. przewyższył podaż. Chociaż od 2015 r. nastąpił wzrost podaży oficerów o 10,8 proc., powyższy niedobór może wynikać z odnotowanego od tamtej pory wzrostu liczby oficerów potrzebnych na statkach, przy wskaźniku średnio 1,4 oficera na jedno miejsce.

Ponadto, niektóre kategorie oficerów są szczególnie deficytowe. Brakuje oficerów z doświadczeniem technicznym na poziomie zarządzania, a w sektorze zbiornikowców i offshore odnotowano niedobór starszych oficerów w dziale pokładowym na poziomie zarządzania.

Dobra wiadomość jest taka, że w ciągu ostatnich pięciu lat branża żeglugowa poczyniła znaczne postępy w zakresie obniżenia wskaźnika rotacji oficerów z 8 proc. do 6 proc., zatrzymania wykwalifikowanych marynarzy oraz zwiększenia liczby lat ich służby na morzu. W porównaniu do szacunków z raportu z 2015 r., wzrósł średni wiek oficerów służących na poziomie zarządzania i poziomie operacyjnym.

Guy Platten, sekretarz generalny Międzynarodowej Izby Żeglugi ostrzega jednak przed niedoborem oficerów, który może się pojawić do 2026 roku.

- Aby sprostać przyszłemu zapotrzebowaniu na marynarzy, konieczne jest, aby branża aktywnie promowała karierę na morzu i rozwijała edukację morską i szkolenia na całym świecie, koncentrując się na różnorodnych umiejętnościach potrzebnych w bardziej ekologicznym i cyfrowym świecie – przekonuje szef ICS.

Jak mówi, w miarę wychodzenia ze skutków pandemii trzeba będzie stawić czoła zagrożeniom polegającym na porzucaniu kariery na morzu. Trzeba na bieżąco analizować trendy na globalnym morskim rynku pracy i odpowiednio reagować, aby zapewnić podaż marynarzy, szczególnie posiadających świadectwa bezpieczeństwa STCW w stosunku do popytu.

Raport BIMCO i ICS analizuje także marynarski rynek pracy w oparciu o szereg danych demograficznych, w tym wiek, narodowość i płeć. Najnowsze statystyki pokazują rosnący trend w zakresie równowagi płci, z szacunkową liczbą 24 059 kobiet pracujących na statkach, co stanowi wzrost o 45,8 proc. w porównaniu z raportem z 2015 r.

Rośnie także odsetek kobiet posiadających świadectwa STCW, który obecnie szacuje się na poziomie 1,28 proc. globalnej siły roboczej marynarzy, przy czym pracują one głównie w sektorach statków wycieczkowych i promów pasażerskich. Natomiast ogólna liczba kobiet - oficerów jest bardziej równomiernie rozłożona w poszczególnych sektorach żeglugi.

GL

-4 Popyt na marynarzy
A co u nas w temacie zwiększenia poziomu szkoleń i rekrutacji? Nadal kształcimy marynarzy według programu nie pasującego do dzisiejszych standardów. Program jest zgodny z STCW i to wszystko co można o nim powiedzieć. Liczba obowiązkowych godzin zajęć na symulatorach jest żałosna, choć każda morska jednostka szkoleniowa posiada dobry sprzęt i programy symulatorów . Apele o zmiany w programach szkolenia pozostają bez echa. Dodatkowo likwiduje się efektywne ośrodki szkoleniowe morskich uczelni np. MOS w Świnoujściu (w Świnoujściu jest ZSM). Ograniczanie dostępu do kształcenia i przestarzałe programy szkoleń znacząco wpływają na spadek zainteresowania zawodem marynarza. Nic nie wskazuje, by w najbliźszym czasie nastąpiły konieczne zmiany.
22 sierpień 2021 : 06:56 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter