Brazylijski terminal Ponta da Madeira w São Luís przyjął pierwszy na świecie rudowiec wyposażony w technologię "smarowania powietrzem", polegającą na umieszczeniu w podwodnej części kadłuba, sztucznie wytwarzanej warstwy pęcherzyków powietrza.
System na bardzo duży rudowiec (VLOC - very large ore carrier) Sea Victoria o ładowności 325 tys. ton, wyczarterowany przez brazylijską firmę wydobywczą Vale, dostarczyła firma Silverstream Technologies z Wielkiej Brytanii.
To system tej właśnie firmy zastosowany zostanie najprawdopodobniej także na gazowcach czarterowanych od norweskiego armatora Knutsen OAS przez PGNiG.
Dziesięć sprężarek na Sea Victoria, zainstalowanych pod pokładem statku, przesyła powietrze do 20 dysz umieszczonych w podwodnej części kadłuba statku, wytwarzając "dywan" z pęcherzyków powietrza.
Jak wyjaśniono, działanie to zmniejsza opór tarcia między kadłubem a wodą, minimalizując zużycie paliwa, a w konsekwencji emisję dwutlenku węgla, co pomoże Vale w dalszym ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych (GHG) w żegludze.
Oczekujemy redukcji paliwa o około 5-8% na statek. W ciągu roku, pojedyncza jednostka przestałaby emitować do 5600 ton CO2 - powiedział Rodrigo Bermelho, kierownik techniczny Vale Shipping. - Technologia ta ma potencjał do zainstalowania w całej flocie przeznaczonej do świadczenia usług firmy, co pozwoli na zmniejszenie rocznej emisji z transportu morskiego rudy żelaza w Vale o 4,4%.
Shanghai Ship Design Research Institute (SDARI) był odpowiedzialny za projekt statku i integrację z systemem. Chińska stocznia New Times Shipbuilding przygotowała statek podczas jego budowy, a stocznia Yiu Lian Dockyards (Shekou) Ltd, znajdująca się w chińskim mieście Shenzhen, przeprowadziła instalację urządzeń, która trwała łącznie 35 dni.
AL, z mediów