Jak poinformowała Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" SA przy nabrzeżu byłej Stoczni Szczecińskiej, w piątek, 23 kwietnia br. miała miejsce pierwsza w historii Grupy Azoty i pierwsza w polskim porcie dostawa NOXy na statek.
Produkt, używany w procesie selektywej redukcji katalitycznej spalin, dostarczono w łącznej ilości 30 ton dwiema cysternami na statek Barbara (ex Moon Step), który przechodzi remonty przy nabrzeżu Stoczni Południe.
Załadunek wymagał specjalnego przygotowania. Wykorzystano węże, które miały ponad 50 m długości.
W siłowni tego statku wielozadaniowego statku rzeczno-morskiego (nr IMO 9177399; zbudowany w 1997 r.; długość całkowita 100,70 m; nośność 5535 t, GT 3796; moc napędu głównego MCR 1600 kW / 2175 KM) zużywa się ok. 200 litrów tego produktu na dobę.
Jak twierdzi Grupa Azoty ZCh Police w wiadomości opublikowanej na swoim profilu w jednym z portali społecznościowych - wcześniej produkt NOXy dostarczano na statki tylko w portach Europy Zachodniej.
Zanieczyszczenia powietrza powodowane nadmiernymi emisjami do atmosfery tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM), węglowodoru (HC) oraz tlenków węgla (CO) przez silniki wysokoprężne można zredukować między innymi poprzez technologię selektywnej redukcji katalitycznej - SCR. Technologia SCR wykorzystuje roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, znany pod nazwą AdBlue, do redukcji, a tym samym oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu do postaci nietoksycznych związków.
NOXy to rozwiązanie Grupy Azoty zawierające AdBlue. NOXy jest mieszaniną technicznie czystego mocznika i wody zdemineralizowanej. 32,5% roztwór mocznika jest nietoksyczny, bezbarwny, bezwonny (okresowo z lekkim zapachem amoniaku), bezpieczny dla otoczenia i przyjazny dla środowiska.
rel (Grupa Azoty ZCh Police); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Grupa Azoty
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.