W Gdańsku 9 kwietnia br. podpisano deklarację o współpracy w sprawie Gdańskiej Inicjatywy Klimatycznej 2025. Forum Okrętowe poparło również działania na rzecz budowy nowego żaglowca szkoleniowego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Takie inicjatywy integrują branżę morską – komentowano po spotkaniu.
Z podpisania deklaracji o współpracy w obecności przedstawicieli rządu i władz samorządowych cieszą się jej sygnatariusze - Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, Związek Armatorów Polskich i Polski Związek Przedsiębiorców Żeglugowych.
Będą współdziałać na rzecz zainicjowania na szczeblu UE zmiany polegającej na tym, by sumy, które unijni armatorzy muszą odprowadzać do europejskiego systemu handlu prawami do emisji (EU ETS), mogły być przekierowane na proekologiczne modernizacje statków, pod warunkiem realizowania ich w europejskich stoczniach, przy wykorzystaniu urządzeń i systemów od europejskich producentów.
- Jeśli amatorzy będą dostosowywać swoją flotę i robić remonty pro-środowiskowe w polskich stoczniach, to ten wydatek będzie mógł zostać uznany za taki, który dotyczy już ETS-u, co sprawiłoby, że te pieniądze, zamiast iść bezpośrednio na podatek ETS, mogłyby pójść na proekologiczne rozwiązania, realizowane w polskich stoczniach, co zdecydowanie wzmocniłoby atrakcyjność produkcji w Polsce i w pozostałych stoczniach europejskich – mówi Portalowi Morskiemu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który brał udział w gdańskiej debacie Forum Okrętowego. Wcześniej polityk wyraził poparcie dla tej Inicjatywy.
- EU ETS, to duże wyzwanie dla armatorów i duże koszty, a inicjatywa, żeby te koszty, ponoszone przez armatorów, mogły być odzyskane poprzez innowacje jednostek, jest krokiem naprzód jeśli chodzi o zmianę i podejście do zielonej energii na statkach – przyznaje Dariusz Jellonnek, prezes Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych, do którego należy 21 podmiotów, działających w branży transportu morskiego.
- Uważam tę inicjatywę za słuszną, bo daje możliwość poprawy konkurencyjności polskiemu przemysłowi okrętowemu. Będziemy o tym rozmawiać na poziomie innych państw Unii Europejskiej – deklaruje minister Marchewka dodając, że w UE zmienia się podejście do tego jak powinniśmy wspierać przemysł.
- O tej sprawie już rozmawia się na poziomie przedstawicieli organizacji międzynarodowych i myślę, że następnym krokiem będzie włączenie w to państw UE. Jeśli będziemy mówić jednym głosem i przekonamy do tego pozostałe kraje, to będziemy mieli wtedy dużo łatwiej – uważa wiceminister infrastruktury.
Forum Okrętowe poparło także inicjatywę budowy następcy Daru Młodzieży. O budowę nowego żaglowca szkoleniowego od dawna walczy rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit. Mówił o tym m.in. 9 grudnia ub r. podczas święta tej uczelni.
- Podejmujemy intensywne działania, mające na celu wypracowanie modelu finansowania budowy następcy Daru Młodzieży. Już czas, by miejsce ponad 40-letniej fregaty zajął nowy statek szkoleniowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – czwarty w wielkiej sztafecie – podkreślał prof. Weintrit.
W Gdańsku 9 kwietnia br. nie krył satysfakcji.
- Jesteśmy coraz bliżej mety. Powołaliśmy zespół roboczy, przygotowujemy dokumenty, mamy obietnicę ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, że sfinansuje ten projekt. To ma być statek XXI wieku ale z elementami XIX wieku – powiedział nam rektor gdyńskiej uczelni.
Relację ze spotkania i dyskusji, zorganizowanej przez Forum Okrętowe 9 bm. w stoczni Remontowa Shipbuilding zamieścimy w przyszłym tygodniu.
GL
Wywiady wideo: Agnieszka Latarska/PortalMorski.pl