21 kwietnia Urząd Morski w Szczecinie przedstawił kolejną relację dotyczącą postępu prac w ramach realizacji projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m".
Oto informacja na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu:
Postęp prac
- trwają prace nad przebudową obrotnicy Orli Przesmyk, kontynuowane jest pogłębianie obszaru cypla, urobek odkładany jest wewnątrz wyspy W28,
- pogłębiarki Meuse River i Vox Amalia pracują na km 5+00 do 67+000,
- na torze wodnym pracuje specjalistyczny ponton Jetsed, który wyrównuje powierzchnię dna toru wodnego i profiluje skarpy podwodne,
- na wyspie W22 urobek jest odkładany rurociągami na obrzeżu wyspy, ponad powierzchnię wody, na wyspie W28 trwa klapowanie urobku wewnątrz wyspy,
- zakończono prace rozbiórkowe kabla światłowodowego VTS; w strefie Świnoujścia i na Zalewie Szczecińskim położono odcinki nowych kabli, do położenia został odcinek nowego kabla w strefie Szczecina (rozpoczęcie prac w czerwcu),
- do nabrzeża HUK w Szczecinie docierają kolejne dostawy kamienia hydrotechnicznego (transport koleją z południa Polski), który posłuży do umacniania dna i skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim oraz nabrzeżach HUK, Żeglarskim i BONn; przewidywany termin rozpoczęcia instalacji kamienia to kwiecień tego roku,
- przy wyspie W22 rozpoczął się montaż kamienia hydrotechnicznego (transport drogą morską barkami z krajów skandynawskich) do umacniania skarp podwodnych,
- na torze zakończyły się prace oczyszczeniowe, związane z usuwaniem obiektów potencjalnie niebezpiecznych; podczas inwestycji odsłonięto, sprawdzono, wydobyto i zutylizowano łącznie ponad 45 000 obiektów, powodujących zaburzenia pola magnetycznego, z czego ok. 1700 obiektów stanowiły elementy potencjalnie niebezpieczne (pociski, amunicja, miny, bomby itp.),
Planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.
Warunki żeglugi
Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy.
Wszystkich użytkowników akwenu Urząd Morski prosi o śledzenie zakładki "Bezpieczeństwo morskie - warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne.
W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4 Kapitana Portu Trzebieżwraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.
Modernizacja Bazy Oznakowania Nawigacyjnego
W ramach projektu, trwają także prace budowlane, związane z modernizacją obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. We wszystkich nowych obiektach kubaturowych (biura, magazyny, warsztaty) trwają prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Trwają także roboty drogowe, związane z budową dróg wewnętrznych.
Zakończono już roboty konstrukcyjne przy wszystkich nabrzeżach basenu Południowego, trwają tam roboty uzbrojeniowe oraz montaż polerów, drabinek i odbojnic, przy pirsie natomiast toczą się prace konstrukcyjne i zbrojarskie.
rel (Ewa Wieczorek, rzecznik UMS)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.