W Egipcie szósty dzień trwają prace nad uwolnieniem z mielizny blokującego Kanał Sueski kontenerowca Ever Given. Władze kanału do kolejnych prób chcą wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca, która powoduje większy przypływ, co może pomóc w poruszeniu statku.
"Niedziela jest kluczowa" - powiedział agencji Associated Press naczelny pilot Zarządu Kanału Sueskiego (SCA). Dodał, że tego dnia przeprowadzone będą dwie próby ściągnięcia statku z powrotem na tor wodny, a ewentualne niepowodzenie tej operacji określi kolejne kroki akcji ratunkowej, które najprawdopodobniej będą obejmowały częściowe rozładowanie jednostki.
Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmują pogłębianie gruntu wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagają przypływy. Podczas pełni Księżyc, Ziemia i Słońce ustawione są w jednej linii, przez co przypływy są wyższe, a odpływy niższe - wyjaśnia AP.
Akcję ratunkową może jednak utrudnić to, że w części nabrzeża kanału pod dziobem statku, która jest pogłębiana natrafiono na skaliste podłoże - informuje Reuters, opierając się na dwóch źródłach w SCA. Agencja dodaje, że cały czas nie jest do końca jasne, na jakiego rodzaju podłożu utknęła ustawiona obecnie w poprzek kanału jednostka, a od tego zależy, jak szybko uda się uwolnić statek.
Prezes SCA generał broni Osama Rabie powiedział w niedzielę w egipskiej telewizji Extra News, że prace przyniosły już pewne efekty, przyznał jednak, że nie może określić, kiedy kanał zostanie odblokowany. "Ster się nie ruszał, a teraz już działa, śruba okrętowa pracuje, pod dziobem nie było wody, teraz już jest" - zaznaczył postęp akcji.
Rabie przekazał także, że prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi zarządził przygotowania do rozładowania statku. Taka możliwość jest też rozważana przez właściciela kontenerowca i specjalistów pracujących przy akcji ratunkowej. Szef SCA powiedział, że spedytorom dotkniętym blokadą tego jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata zostaną zaoferowane zniżki. Dodał, że wierzy, iż śledztwo wykaże brak winy SCA w wypadku.
Wcześniej w niedzielę informowano, że na miejsce zablokowania kontenerowca zmierzają dwa ciężkie holowniki Alp Guard (nr IMO 9398539; GT 3732, nośność 3587; długość całkowita - 74,36 m; moc napędu głównego - MCR 18 000 kW / 24 472 KM; uciąg na palu 306 T) oraz Carlo Magno (nr IMO 9341251; GT 1658; nośność 1907; długośc całkowita - 55,40 m; moc napędu głównego - MCR 8002 kW / 10 880 KM; uciąg na palu - 152 T).
We wtorek pływający pod banderą Panamy 400-metrowy kontenerowiec Ever Given, którego operatorem i czarterującym jest tajwański przewoźnik Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.
Zamknięcie tej kluczowej drogi morskiej już wpłynęło na ceny ropy i transportu morskiego na świecie, a ewentualne dalsze przedłużenie blokady może poważnie wpłynąć na światowy handel i łańcuchy dostaw. Przez kanał przepływa około 10 proc. światowego handlu, szlak jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą. W niedzielę na przejście przez kanał oczekiwało co najmniej 369 statków.
jeden przyniosl mi kiedys na mostek liste 2 stronnicowa rzeczy ktore by chcial jako souveniry :
byly tam np buchta linki flagowej+ rzeczy ogolnie dostepne w supermarkecie a na koncu listy 10 szt brass padlock caliber 50 (!)
Ostatecznie zadowolil sie 5 kg mrozonego kurczaka
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.