Dokonano już pierwszych ważniejszych zakupów na potrzeby budowy zamówionych niedawno gazowców, które mają być czarterowane przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping. Zamówiono już m.in. najnowszej generacji kompaktowy system skraplania ładunku i projekt zbiorników membranowych.
Grupa Wärtsilä poinformowała 2 grudnia br., o pozyskaniu pierwszego zamówienia na wprowadzony niedawno przez nią na rynek system ponownego skraplania ładunku (reliquefaction plant) o nazwie handlowej Compact Reliq, z przeznaczeniem do instalacji na dwóch nowych zbiornikowcach LNG budowanych dla Knutsen OAS Shipping.
Zamówienie, złożone w listopadzie 2020 r. w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej zawiera także opcję na dodatkowe dwa statki.
PortalMorski.pl uzyskał potwierdzenie od armatora, Knutsen OAS Shipping, że pierwsze dwa zamówione systemy Compact Reliq trafią właśnie na budowane dla niego dwa gazowce, które mają być czarterowane przez PGNiG (a ścićlej mówiąc przez jedną ze spółek grupy - PST (PGNiG Supply and Trading) z Londynu.
Rozwiązanie Compact Reliq jest oparte na sprawdzonej technologii odwróconego cyklu chłodniczego z azotem Brayton'a.
Rozwiązanie to zaprojektowano z przeznaczeniem do zastosowania przy ponownym skraplaniu wrzącego, odparowanego ("utraconego") ładunku, czyli gazu (BIG - boil-off gas) na gazowcach i bunkierkach LNG i dla utrzymania niskiej temperatury ładunku we wszelkich warunkach pracy. Pozwala ono też na wykorzystanie części BOG jako paliwa dla silników statku, a jego nadmiar może być sprzedawany jako część ładunku LNG.
"Wärtsilä jest zaufanym partnerem, z którym pracowaliśmy w przeszłości. Pierwsza generacja instalacji do wtórnego skroaplania oparta na azocie jest bardzo niezawodna, wydajna i dobrej jakości, więc nie wahaliśmy się wybrać Compact Reliq dla tych nowych gazowców LNG", powiedział Jarle Østenstad, dyrektor ds. nowych budów Knutsen OAS Group.
Wcześniej firma Wärtsilä zaopatrzyła Knutsen OAS Shipping w inne systemy do ponownego skraplania zainstalowane na sześciu statkach.
"Będą to pierwsze przypadki instalacji systemu ponownego skraplania typu Compact Reliq. Jesteśmy bardzo dumni z tego najnowszego uzupełnienia naszego portfolio gazowego łańcucha wartości produktów i systemów, a to zamówienie jest pozytywnym sygnałem, że rynek jest gotowy na jego przyjęcie" - skomentował Kjell Ove Ulstein, dyrektor sprzedaży i marketingu w Wärtsilä.
Nowy system będzie oprzyrządowany do zdalnego monitorowania i wsparcia operacyjnego online w ramach programu Wärtsilä "Operational Performance Improvement and Monitoring" (OPERIM).
Dostawa do stoczni systemów, które trafią na statki czarterowane przez PGNiG, ma się rozpocząć w lutym 2022 r., a pierwszy ze statków ma być wprowadzony do eksploatacji pod koniec 2022 r.
W oddzielnym materiale przedstawiamy pierwsze informacje pozwalające przewidzieć, jak będą wyglądały i jakie parametry techniczno-eksploatacyjne będą miały dwa pierwsze gazowce, jakie ma eksploatować (w czarterze od Knutsen OAS) grupa PGNiG.
Zwarta konstrukcja Wärtsilä Compact Reliq ułatwia modernizację istniejących statków bez konieczności wprowadzania rozległych przebudów. Charakteryzuje się on wysoką niezawodnością i minimalnymi wymaganiami w zakresie konserwacji. W procesie chłodzenia stosowany jest bezpieczny i łatwo dostępny w handlu azot.
Z kolei GTT - francuskie biuro projektowo-konsultingowe i licencjodawca zbiorników oraz innych systemów kriogenicznych - poinformowało 7 grudnia o pozyskaniu zamówienia od koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries na projekt zbiorników dla dwóch gazowców LNG budowanych na zamówienie europejskiego armatora.
Jak podano w komunikacie GTT (Gaztransport & Technigaz) - każdy z tych statków będzie miał pojemność 174 000 m³, a ich dostawy przewidziane są odpowiednio na czwarty kwartał 2022 roku i trzeci kwartał roku 2023.
Co prawda nie udało się uzyskać u projektanta oficjalnego potwierdzenia (co firma tłumaczyła tajemnicą handlową), ale powyższe informacje (jak i sama data ujawnienia pozyskania zamówienia na projekt zbiorników*) praktycznie jednoznacznie wskazują na statki o numerach budowy 3244 i 3243 zamówione przez Knutsen OAS i przeznaczone do wyczarterowania PGNiG.
GTT zaprojektuje zbiorniki statków, które będą wyposażone w system membranowy Mark III Flex.
Philippe Berterottière, prezes i dyrektor generalny GTT, oświadczył: "Cieszymy się z zaufania, jakim obdarzyła nas firma HHI, partner, z którym GTT dopracowała się długoterminowej współpracy."
Piotr B. Stareńczak, rel (Wärtsilä, GTT)
________________
* od początku września br. do połowy grudnia zamówiono jedynie trzy duże gazowce LNG - parę bliźniaczych jednostek HN3244 i HN3243 dla Knutsena / PGNiG ze stoczni grupy Hundai oraz jeden gazowiec, o numerze budowy 2425, ze stoczni; zamówienie Knutsena złożono w listopadzie, również w pierwszych dniach listopada br. poinformowano o podpisaniu umowy między Knutsen OAS Shipping a spółką z grupy PGNiG, na mocy której będą czarterowane dwa gazowce.
Aczkolwiek skąd redaktor serwisu portalmorski może wiedzieć o lokalnym udziale skoro kierownictwo Wartsila w Polsce skupia się tylko i wyłącznie na aktywności w obszarze serwisantow, zapominając ze duża cześć działalności skupia się również na projektowaniu
Szkoda tylko że nie są żadne o statki dla PZM, którego pisiory mało co nie zniszczył okradając firmę z forsy na przełęczy mia zdaje się 2017/2018....
Bandery polskiej też już nie ma....
Krew mnie zalewa jak czytam takie newsy za które zapłaci cały naród.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.