Żegluga

Jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej - jesteśmy na etapie podpisywania umowy. Mamy jedno odwołanie. Zakładamy jednak - i tutaj nic się nie zmieniło - że budowę rozpoczniemy jesienią - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W drugiej połowie lipca br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział PAP, że wskazanie wykonawcy, który wykona przekop Mierzei Wiślanej, powinno nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni. Przypomniał, że 15 lipca tego roku Urząd Morski w Gdyni wskazał jako najkorzystniejszą ofertę konsorcjum spółek N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. To belgijsko-polskie konsorcjum zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł. Witkowski zaznaczył wtedy, że Urząd Morski w Gdyni czeka jeszcze na komplet dokumentów ze strony oferenta, aby przystąpić do podpisania umowy. Wiceminister wyraził też wtedy nadzieję, że biorące w tym postępowaniu firmy nie złożą odwołań.

"Jesteśmy w momencie podpisywania umowy - zbierania wszelkich potrzebnych dokumentów. Realizuje to Urząd Morski w Gdyni. Mamy jedno odwołanie już - to wydłuży termin, bo musimy przejść całą procedurę odwoławczą podpisania tej umowy. Ale zakładamy - i tutaj nic się nie zmieniło - że jesienią rozpoczynamy budowę" - powiedział we wtorek w PR24 minister Gróbarczyk. "Kiedy będziemy gotowi do podpisania umowy - podpiszemy ją. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć prace" - zapewnił.

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Autorka: Ludwika Tomala

-2 Port w Elblągu?
A kiedy i za jakie pieniądze zostanie wybudowany Port w Elblągu, zdolny przyjąć statki jakie przepłyną przekopem? Bo jak na razie inwestycja Pana Grobarczyka, w najdalszych planach kończy się w trzcinach gdzieś między Nowakowem, a Elblagiem, nawet bez możliwości zwrócenia statku 80 - 100m.
30 lipiec 2019 : 09:18 Prezes.. | Zgłoś
+4 Port jest
Port już jest, a rozbuduje się zapewne za to, co sam na siebie zarobi. Miejsce na obrotnicę też jest - na wysokości ul. Radomskiej, właśnie do 100 m.
30 lipiec 2019 : 12:41 frater | Zgłoś
-1 Nie ma
Jest port śródlądowy, mogący przyjmować barki, nic więcej. Nie ma w Elblągu portu który może przyjąć statki morskie o parametrach pod jakie powstaje przekop. Nie ma też w rządowych planach jego budowy i nie ma na to kasy. Jest prawdą, że rządowa inwestycja będzie prowadziła w trzciny, nie do portu. A trzeba nabrzeży, obrotnicy, placów i całego zaplecza. Jedynie Glencore ma miejsce na taki port, ale nie na obrotnicę.
30 lipiec 2019 : 21:30 Retman | Zgłoś
+4 był i jest
Jedno zdjęcie to moja cała odpowiedź:
[link usunięty]
31 lipiec 2019 : 10:45 frater | Zgłoś
+2 Był
Był, ale nie ma. Dzisiaj nie ma fizycznej możliwości obsłużenia w Elblągu morskiego statku o długości 80 - 100 metrów. I nie ma planów ani kasy, żeby takie możliwości były.
31 lipiec 2019 : 11:28 PrawieMinister | Zgłoś
+6 ZDEJCIA ARCHIWALNE
Dobre zdjecia z czasow niemieckich kiedy to dbano o glebokosci na Zalewoe Wislanym, Szkarpawie, Nogacie, Wisle i Motlawie.
Ostatnie 80 lat zaniedban spowodowalo ze nie da sie wrocic do widoku jak na zdjeciach. Bardzo bym chcial aby oczyszczono i poglebiono chociaz Motlawe bo jeszcze troche i takie zdjecia beda historyczne w Gdansku na Dlugin Pobrzezu. Starzy Gdanszczanie pamietali ze Motlawa byla poglebiana co 4 lata, a woda z kanalow burzowych miala gdzie splywac I nie bylo zalewane pol miasta. Obecnie nie dba sie o infrastruktoure ale sieje propaganda i lowi lewa kase z bzdurnych inwestycji jak ten przekop.
31 lipiec 2019 : 12:09 Zdzislawa | Zgłoś
+4 Schichau
To zdjęcie jest źle podpisane, pokazuje stocznię Schichaua, ale nie tę w Elblągu. Sprawa już dawno wyjaśniona, ale jak widać są jeszcze jacyś niedouczeni, którzy ciągle, błędnie pokazują je jako zdjęcie z Elbląga.
31 lipiec 2019 : 13:12 Sedina | Zgłoś
0 CZYTAJ A NIE ZADAWAJ NIEPOTRZEBNYCH PYTAN
Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych.
07 wrzesień 2019 : 19:15 GOGO | Zgłoś
+3 Przekop
Zawsze znajdzie sie jakis niezadowolony oferent ktory zrobi odwolanie, przegral-? Niech staje do nastepnego przetargu,juz I tak zmarnowano duzo czasu w pierwszym podejsciu!!
02 sierpień 2019 : 15:02 Stary kolejarz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0455 4.1273
EUR 4.2755 4.3619
CHF 4.5667 4.6589
GBP 5.11 5.2132

Newsletter