Żegluga

Prace analityczne, dotyczące modernizacji Odry podwyższającej klasę żeglowności rzeki, mają być dostępne pod koniec lipca br. – poinformowało w środę MGMiŻŚ podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej.

Prace analityczne prowadzone są w ministerstwie przy pomocy dwóch portów: Gdańsk i Szczecin-Świnoujście, jednocześnie prace modernizacyjne i inwestycyjne są wykonywane przez Wody Polskie – przypomniała w środę podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Komisja rozpatrywała informacje o realizacji programów rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Rzeki Wisły.

"Obecny etap to dwa główne dokumenty: Koncepcja badawczo-techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka odrzańskiego drogi wodnej do klasy żeglowności Va oraz Badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej o klasie żeglowności Va. (…) Na koniec lipca obie te prace będziemy mieć" – zapewniła Moskwa.

Jak podał zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Przemysław Żukowski, trwają prace nad "istotnymi elementami", które doprowadzą do "stworzenia programu".

"Osobno jest analizowany zakres prac, który powinien być wykonany na istniejącej zabudowie hydrotechnicznej na Odrze skanalizowanej od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc" – wyjaśnił. Dodał, że chodzi o sprawdzenie, jaki zakres prac trzeba wykonać, aby podwyższyć klasę drogi wodnej do międzynarodowej Va.

Drugi komponent projektu to badawcze wytyczne dla projektowania nowych stopni wodnych – poinformował Żukowski.

"Analizowane są wszystkie łuki, szerokość toru wodnego, elementy infrastruktury krzyżującej się w każdym kilometrze drogi wodnej, na każdym obiekcie, abyśmy wiedzieli, co trzeba poprawić, co zmienić, a w efekcie końcowym też ile to będzie kosztować" – dodał.

Prace analityczne dotyczą też Kanału Śląskiego, który ma połączyć Wisłę z Odrą: chodzi o opracowanie podstawowych parametrów i koncepcji budowy. Analizy dotyczące Kanału Śląskiego także mają zakończyć się pod koniec lipca. Zadanie, które wykonuje Państwowy Instytut Geologiczny, polega - jak wyjaśnił Żukowski - "na analizie różnych historycznych wariantów Kanału Śląskiego pod kątem dostępności i uwarunkowań hydrologicznych, hydrogeologicznych".

"Jest bardzo dużo uwarunkowań, które mogą wpłynąć na gospodarkę wodną w tym obszarze" – powiedział przedstawiciel MGMiŻŚ. Dodał, że analizowane są funkcje "środowiskowe, przeciwpowodziowe, retencyjne i rekreacyjne" na przebiegu odcinka.

Zaznaczył, że konsultacje społeczne dotyczące kanału planowane są bardzo "precyzyjnie" po to, aby "uniknąć jakichkolwiek niepokojów społecznych".

Żukowski, poruszając też kwestię kanału Dunaj-Odra-Łaba, zaznaczył, że dobrą wiadomością dla Polski jest to, iż z czeskiego studium wynika, że dla południowego sąsiada opłacalne jest wykonanie tzw. "gałęzi odrzańskiej" korytarza na terenie Czech. Prace nad analizami dotyczącymi kanału po polskiej stronie mają rozpocząć się w czwartym kwartale br.

Dodał, że ministerstwo pracuje także nad analizą transportową na drogach wodnych. "Zadaliśmy sobie pytanie, jakie ładunki będą pływały drogami wodnymi, w jakiej skali, skąd i dokąd, a także kiedy" – powiedział Żukowski. Wyjaśnił, że analizowane były strumienie ładunków oraz miejsca potencjalnych portów i terminali, przy czym – jak zaznaczył - nie zostało wskazane, gdzie dokładnie miałyby powstać. Rekomendacje do lokalizacji mają być przedstawiane najpierw na poziomie powiatowym.

Analiza transportowa – zaznaczył Żukowski – obejmuje także drogę wodną Wisły.

Ministerstwo prowadzi też prace nad analizą kosztów i korzyści dla projektu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej – poinformował Żukowski. Zadanie, które "będzie zbierało wszystkie dotychczasowe wyniki" ma się zakończyć w IV kwartale br.

autorka: Elżbieta Bielecka

-14 Kolejne fantasmagorie
Kolejne fantasmagorie z kategorii promu, kanału do Elbląga itp.
Zwykły skok na koryto dla "swoich".
Bo ten miś ma być drogi proszę państwa.
04 lipiec 2019 : 12:40 Michu_35 | Zgłoś
+16 nastepny kacap który nic nie rozumie
najlepiej niech inni się rozwijają towarzysze z Moskwy i Brukseli tak chcą to tak ma być po co centralny port lotniczy skoro jest w Berlinie ,po co rozbudowa portów morskich skoro mamy Hamburg lub Rotterdam niech inni zarabiają po co udrażniać rzeki skoro można wszystko wozić tirami i zapychać drogi najmniej ekonomicznym transportem ale cóż kacap jest kacapem
04 lipiec 2019 : 13:45 i co dalej | Zgłoś
+10 kanal slaski
Nie mam slowa sprzeciwu w temacie rozwoju gospodarki morskiej , kanal slaski pewnie powstanie, jest to jednak rodzaj naczynia polaczonego bez polaczenia z Dunajem. Rzeki Odra i Wisla maja potencjal transportowy o ktorym sie glosno mowi w MGMiZS, co z tego przy rzece istniec musi port , a to samo ministerstwo blokuje budowe terminala przeladunkowego w porcie Kozle!! Polska to dziwny kraj,polityka wygrywa z ekonomia??
04 lipiec 2019 : 15:35 Stary Kolejarz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0716 4.1538
EUR 4.2312 4.3166
CHF 4.5197 4.6111
GBP 5.1034 5.2064

Newsletter