Żegluga

Koncern naftowo-gazowy Shell i armator gazowców Anthony Veder podpisali porozumienie, na mocy którego gazowiec Coral Methane, zbudowany w 2009 roku w Polsce, zostanie przebudowany na jeden z kilku pierwszych w świecie zbiornikowców bunkrowych LNG. 

Będzie to pierwsza tego rodzaju adaptacja, polegająca na integracji specjalistycznego wyposażenia do podawania paliwa LNG na inne statki na istniejącym gazowcu transportowym.

Statek o ładowności 7500 m³ eksploatowany jest obecnie przez czarterującego - Shell - jako statek wielozadaniowy. Coral Methane, zbudowany w 2009 roku przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku, był pierwszym w świecie uniwersalnym gazowcem LNG/LPG/LEG. Zatrudniany był jednak głównie na rynku tzw. small scale LNG, jako feeder (gazowiec dowozowy) i do dystrybucji regionalnej LNG w Europie Północnej.

Wszedł do eksploatacji w maju 2009 roku, rozpoczynając realizację 15-letniej umowy czarterowej z zależną od 2012 roku od Shell'a norweską spółką energetyczną Gasnor AS. Statek grał kluczową rolę w rozwoju sektora biznesu LNG dla obu firm (Shell i Veder), transportując LNG przede wszystkim w rejonie Norwegii.

Zbudowany w Polsce pionierski gazowiec zdobył nagrodę za innowacyjność od Królewskiego Holenderskiego Stowarzyszenia Armatorów (KVNR), a podczas międzynarodowych targów morskich Baltexpo 2009 otrzymał nagrodę "Złotej Kotwicy" Krajowej Izby Gospodarczej. W minionym roku stał się pierwszym statkiem, który załadował LNG przy nowym stanowisku - pirsie nr 3 terminalu LNG Gate w Rotterdamie.

Według armatora Anthony Veder - adaptacja "zwykłego" gazowca na zbiornikowiec bunkrowy LNG wychodzi naprzeciw rosnącemu popytowi na paliwo LNG na rynku żeglugowym. Przewiduje się, że Coral Methane będzie realizowała zapotrzebowanie na paliwo LNG głównie w południowej części Morza Północnego oraz na Morzu Śródziemnym.

Przebudowa Coral Methane do nowej roli ma się rozpocząć na początku roku 2018. 

Tymczasem, jak podał ostatnio "Puls Biznesu", stocznia Remontowa Shipbuilding zamierza budować zbiornikowce do transportu skroplonego gazu w oparciu o projekty biura Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.

Ta grupa przemysłowo-kapitałowa ma zamiar, dzięki programom badawczo-rozwojowym, wejść pełniej na rynek budowy jednostek do transportu gazu skroplonego, z własnymi projektami statków, po jednorazowej budowie jednostki tego typu - właśnie Coral Methane - na podstawie projektu, w znacznej, ważnej części (systemu funkcjonalnego tego statku - zbiorników ładunkowych i systemu przeładunkowego) dostarczonego przez armatora.

Od roku 2009 w stoczniach europejskich, poza kombinowanym (LNG/LPG/LEG) Coral Methane z Polski, zbudowano (budowa jednego z nich jest na ukończeniu) łącznie jedynie trzy inne statki zdolne do przewozu (wyłącznie) LNG. Wszystkie w rozmiarze porównywalnym do Coral Methane.

Jest wśród nich jeden zbiornikowiec bunkrowy LNG - Coralius, szeroko opisywany na łamach Portalu Morskiego, zakontraktowany przez armatora w stoczni holenderskiej, ale dostarczony jako częściowo wyposażony (łącznie ze sprowadzonymi i zamontowanymi w Polsce kriogenicznymi zbiornikami ładunkowymi) przez stocznię Marine Projects z Gdańska.

W tym samym okresie w Europie nie powstał żaden duży "oceaniczny" gazowiec LNG (do przewozów do głównych / dużych terminali importowych LNG, na długich dystansach, taki, jak choćby obsługujące polski import z Kataru i incydentalny dotąd z Norwegii i USA) mimo, iż to właśnie Europa była pionierem w budowie dużych (swojego czasu) gazowców. To właśnie z naszego kontynentu pochodzą dwa do dziś wiodące na rynku rozwiązania techniczne konstrukcji kriogenicznych zbiorników ładunkowych dla dużych gazowców LNG: GTT z Francji (zbiorniki pryzmatyczne, zintegrowane z kadłubem) i Moss z Norwegii (zbiorniki sferyczne, niezależne, samonośne).

Wszystkich gazowców LNG będących obecnie w zamówieniach lub w budowie oraz zbudowanych na całym świecie od początku 2009 roku jest łącznie ok. 325, w tym niedużych (do 30 tys. ton nośności) 34 i dużych, długodystansowych (powyżej 70 tys. ton nośności) ok. 290.

Na rynku światowym, ale w najbliższej perspektywie - głównie europejskim, relatywnie szybko będzie rosło zapotrzebowanie na gazowce niewielkich rozmiarów do obsługi sektora small scale LNG i dostaw paliwa na statki.

PBS, rel (Anthony Veder)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Anthony Veder

Coral Methane - video 360°:

Coral Methane - animacja:

Coral Methane ze stoczni Remontowa Shipbuilding
Coral Methane ze stoczni Remontowa Shipbuilding
Coral Methane ze stoczni Remontowa Shipbuilding Coral Methane ze stoczni Remontowa ShipbuildingCoral Methane ze stoczni Remontowa Shipbuilding
+6 LNG
Przyjmuję, ze tematem jest Coral Methane, ale chyba warto przytoczyc kilka dodatkowych cyfr.
Po pierwsze w maju 2017 do ekspoloatacji wszedł Coralius 5800 m3 jako rasowa bunkierka,pierwsza zbudowana w Europie.
Natomiast pierwszą w swiecie była ENGIE Zeebruge IMO 9750024 zbudowana przez Hanjin 5000 m3.
Na uwage zasluguje tez Cardissa IMO 9765079 z STX Offshore 6500 m3.
Przebudowa Coral Methane to wyraz dopasowania sie do aktualnej sytuacji na rynku. Wygrywanie czasu.
Jesli chodzi o duze jednostki, to na koniec 2016 bylo ich 439 i 121 w budowie (głownie 150-180 m3).
Wsród budowniczych sa:Korea (Daewoo-51jed), Japonia i Chiny (Hudong -8 jed).
W 2016 powstało 55 jed. w 2018 przewiduje sie 44, a w 2019 tylko 18.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
14 listopad 2017 : 12:27 Mieczyslaw | Zgłoś
0 kontakt
Witam Pana
Poproszę o kontakt na Email hadasandrzej(!)vp.pl
Proszę o rozmowę na temat LNG statki

Andrzej Hadas
Ateny Grecja
21 kwiecień 2018 : 11:23 Andrzej Hadas | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter