Żegluga

30 mld zł to szacunkowy koszt przywrócenia pełnej żeglowności na Odrze – powiedział w środę we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Według założeń ministerstwa Górna Odra zostanie dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r.

W środę w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie „Górna Odra dla Gospodarki Kraju”, które było poświęcone rządowym planom przywrócenia żeglowności na Odrze i możliwości wykorzystania rzeki przez przedsiębiorców. W spotkaniu oprócz Gróbarczyka wzięli również udział m.in. minister skarbu Dawid Jackiewicz oraz wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował podczas konferencji prasowej, że jego resort przygotował już wszystkie założenia do realizacji projektu przywrócenia na Odrze czwartej klasy żeglowności. „Chcielibyśmy, by jeszcze we wrześniu polski parlament ratyfikował konwencję AGN. Dostaliśmy już w tej sprawie wszystkie potrzebne dokumenty z ONZ” - powiedział minister. Ratyfikowanie konwencji AGN pozwoli Polsce przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych. Dzięki temu inwestycje służące poprawie żeglowności na Odrze będą mogły być finansowane m.in. ze środków unijnych.

Kolejnym krokiem mają być zmiany w prawie wodnym oraz przygotowanie studium wykonalności poszczególnych inwestycji na Odrze, dzięki którym rzeka stanie się w pełni żeglowna. „Chodzi m.in. o budowę kolejnych stopni wodnych” - mówił Gróbarczyk.

Ma zostać również powołana tzw. spółka odrzańska. „Przejmie ona zarządzanie od Skarbu Państwa w obszarze gospodarowania majątkiem. To stworzy możliwość aliansów gospodarczych i pozyskiwania inwestorów finansowych i wykonawczych” - mówił minister.

Minister skarbu Dawid Jackiewicz podkreślił, że pełne użeglownienie Odry stworzy możliwość taniego transportu milionów ton towarów. „Ten projekt jest częścią wielkiej reindustrializacji kraju. Będzie służył konkretnym podmiotom gospodarczym, przede wszystkim spółkom skarbu państwa oraz podmiotom, które z nimi współpracują”- mówił Jackiewicz.

Minister przypomniał, że w latach 70. XX w. Odrą transportowano około 22 mln ton towarów rocznie. „Obecnie jest to poniżej 5 mln ton rocznie” - mówił.

Na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych około 30,7 mld zł. Najwięcej, bo 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą.

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

Obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

pdo/ dym/

+1 30
Ale o sytuacji w „tzw. spółce odrzańskiej”, która będzie „gospodarować majątkiem” przejętym od SP, nie dowiemy się, ze względu na konieczność rejestracji kart pre-paid. Innymi słowy, od lutego 2017r. Pan Prezes przestaje mieć znaczenie w swojej Parti.
04 sierpień 2016 : 09:11 miliardów | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter