Powstają dokumenty, za rok rozpocznie się realizacja najważniejszego etapu inwestycji na torze Szczecin-Świnoujście. Cały tor wodny Świnoujście - Szczecin liczy ok. 67,7 km - przypomina Ewa Wieczorek, naczelnik biura dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Na długości ponad 5 km od główek falochronów w Świnoujściu ma głębokość 14,3 m i 13 m.
Pogłębianie toru wodnego do 12,5 m, na długości ok. 62 km będzie trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin. W tej chwili trwają prace przygotowawcze do tego zadania w ramach projektu unijnego.
- W lutym ubiegłego roku podpisaliśmy umowę z firmą Europrojekt Gdańsk na wykonanie m.in. studium wykonalności dla inwestycji, raportu oddziaływania na środowisko, matematycznego modelu toru wodnego, analizy nawigacyjnej zmodernizowanego toru oraz wielu opracowań pomocniczych - kontynuuje Ewa Wieczorek. - Dokumenty będą gotowe w tym roku.
Nasza rozmówczyni dodaje, że analiza nawigacyjna czy sprawozdanie z badań próbek urobku pogłębiarskiego są już wykonane. Przypomnijmy, że projekt pogłębienia toru wodnego do 12,5 m został włączony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Inwestycja została też ujęta w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mld zł.
- W tym roku, mając już studium wykonalności, będziemy mogli przystąpić do sporządzenia wniosku o dofinansowanie inwestycji - dodaje naczelnik biura dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - W 2016 roku chcielibyśmy przeprowadzić procedury przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót. Jeśli nie będzie przeszkód, roboty powinny być zakończone w 2021 roku.
Pierwszym etapem modernizacji toru była budowa falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński i przebudowa umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony Kanału. W tym roku UM realizuje drugi etap - kończy przebudowę umocnień Kanału Piastowskiego i Mieleńskiego. Oba etapy w sumie kosztowały prawie 0,5 mld zł. Samo pogłębienie toru do 12,5 m ma ogromne znaczenie nie tylko dla transportu morskiego chociażby ze względu na możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o większym zanurzeniu, a co za tym idzie, z większymi ładunkami.
- Inwestycja może także mieć znaczenie w przypadku reaktywacji w Szczecinie wielkiego przemysłu stoczniowego lub powstania przemysłu offshorowego - podkreśla Ewa Wieczorek. - Ułatwi wyprowadzanie wybudowanych wielkich statków i konstrukcji, np. platform wiertniczych w morze.
W ramach pierwszego etapu modernizacji toru zbudowano falochrony wyjściowe na Zalew Szczeciński i umocnienia brzegowe wschodniej i zachodniej strony kanału na odcinku 3 km toru
Piotr Jasina