Ceny przewozu oceanicznego towarów w kontenerach w umowach spotowych pomiędzy portami Dalekiego Wschodu i Europy Północnej (także DCT Gdańsk) spadły w minionym tygodniu do 975 dolarów za kontener 20 stopowy (TEU), tj. o 110 dolarów (o 10,1 proc.).
Nieco mniej (o 5,5 proc.) zmalały stawki frachtu na liniach Azja - porty Morza Śródziemnego (i Czarnego), do 1174 USD/TEU, a na zbliżonym poziomie (o 6,2 proc.) w połączeniach Azja - porty zachodniego wybrzeża USA - do 1930 USD/FEU (kontener 40. stopowy).
Fracht z Azji do wybrzeży wschodnich USA utrzymały się w minionym tygodniu praktycznie na tym samym poziomie - 4500 USD/FEU (wzrost o 2 dolary).
Spośród innych głównych połączeń, stawki przewozów w umowach spotowych zmalały pomiędzy Azją a portami Zatoki Perskiej i Morza Czerwonego (o 5,5 proc., do 818 USD/TEU), natomiast wzrosły m.in. w relacji Azja - porty Ameryki Południowej (o 40,4 proc. - do 1206 USD/TEU).
Ogólny wskaźnik Shanghai Containerised Freight Index w końcu minionego tygodnia miał wartość 1006,34 USD/TEU i był mniejszy o 4,1 proc. (42,5 dolarów) w porównaniu z tygodniem zakończonym 31 grudnia ub. roku.
Zdaniem analityków, rynek czeka obecnie na zwyżkę stawek frachtu przed chińskim nowym rokiem, przypadającym na 19 lutego. Tradycyjnie, w okresie tym zamykane są w Chinach zakłady produkcyjne, a odpowiednio wcześniej zlecane w większym ilościach przewozy towarów.