200 tysięcy metrów sześciennych urobku zostanie wydobytych w ramach pogłębiania toru podejściowego i osadników w porcie morskim Ustka. Właśnie rozpoczął się pierwszy etap prac pogłębiarskich. Urobek zostanie wysypany na plażę wschodnią w Ustce między granicą Ustki i Orzechowem. Łączny koszt inwestycji to 10 mln zł. Prace wykonuje jednostka Hegemann V - zbudowana w 2023 roku 75-metrowa pogłębiarka ssąca nasiębierna ze smokiem wleczonym (TSHD) o nośności 2900 t.
"8 marca ruszył pierwszy etap prac czerpalno-refulacyjnych w Ustce" - wyjaśnia Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. "Pole poboru urobku to tor podejściowy oraz osadnik zachodni i wschodni Portu Ustka. Odcinek przeznaczony do zasilenia wynosi ok. 1000 m (od ostróg w kierunku Orzechowa, do mniej więcej 300 m za schodami w Przewłoce). Planowany czas pracy w ramach tego etapu to 8-22 marzec tego roku. Natomiast całość zakończy się do pierwszego czerwca tego roku i kosztować będzie ok 10 mln zł. Całkowita ilość urobku, przebadanego i odpowiedniego do wbudowania w brzeg morski, to ok 200 tys. m3. Prace prowadzone są pogłębiarką ssącą nasiębierną z transportem urobku na plażę rurociągami bezpośrednio w miejsce zasilania brzegu."
Pogłębianie toru podejściowego w Ustce to jedna z wielu inwestycji zaplanowanych w tym roku w portach i plażach nadzorowanych przez Urząd Morski w Gdyni. W 2024 roku urząd ma zapewnione środki finansowe na ochronę brzegów w wysokości ponad 22 mln zł. W ramach tego budżetu zaplanowane są m.in.: remont opaski brzegowej w Gdyni (odmorska część Bulwaru Nadmorskiego), przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze, sztuczne zasilanie w Ustce i na Półwyspie Helskim (odcinek Władysławowo-Jurata), dokumentacja techniczna dla rozbudowy systemu ostróg w Ustce, koncepcja budowy progów podwodnych w Gdyni Orłowie, budowa i remont systemu odwodnienia opaski brzegowej w Rozewiu, remont wjazdu technologicznego w Rowach i Jastrzębiej Górze.
"Prowadzony będzie również monitoring brzegów morskich, wykonywane profile batymetryczne i ortofotomapy, a także badania aktualnego stanu brzegu morskiego, w tym kontrola okresowa budowli ochrony brzegów morskich" - dodaje Magdalena Kierzkowska.
Hubert Bierndgarski
Pogłębiarka Hegemann V prowadzi prace pogłębiarskie na torze podejściowym do portu morskiego w Ustce.
Fot. H. Bierndgarski