Zakupy nowego wielozadaniowego statku ratowniczego, sześciu innych jednostek, modernizacja działających statków oraz rozbudowa stacji ratowniczych nad morzem - to m.in. plany Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa do 2028 r. - informował podczas Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej 6 marca szef SAR Sebastian Kluska.
W środę na sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej omawiano funkcjonowanie systemu ratownictwa morskiego oraz jego najbliższe plany inwestycyjne do 2028 r. W ciągu najbliższych czterech lat na inwestycje i modernizacje zostanie przeznaczone ponad 660 mln zł.
Dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) Sebastian Kluska stwierdził, że Morska Służba zabiegała o program modernizacyjny, aby wzmocnić podstawowe filary pracy ratowników.
"Jest to budowa nowego wielozadaniowego statku ratowniczego. Ogłosiliśmy już przetarg na studium wykonalności i dokumentację. Jest to też zakup sześciu statków roboczo nazwanych, jako SAR 2000, czyli następców statków ratowniczych SAR 1500, które są wyeksploatowane" - powiedział Kluska i dodał, że w postępowaniu jest przygotowywana dokumentacja przetargowa.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa planuje też kupić dwie łodzie specjalistyczne na Zalew Wiślany i Szczeciński (wz. zakupami jest przygotowana dokumentacja przetargowa).
Kolejne inwestycje dotyczą zakupów specjalistycznych łodzi do zwalczania zanieczyszczeń olejowych na wodach osłoniętych i płytkich oraz modernizacji statku Kapitan Poinc wraz z zintegrowanym systemem zbierania zanieczyszczeń, urządzeń dźwigowych i nową łodzią ratowniczą.
Jak podał dyrektor Kluska, inwestycje będą też dotyczyć modernizacji statku Czesław II oraz statków SAR 3000, budowy w Gdyni nowego centrum koordynacyjnego wraz z zapleczem biurowym, modernizacji i pogłębienia nabrzeża w porcie Hel.
Zaplanowano też rozbudowę stacji ratowniczych w Kołobrzegu, Dziwnowie, Trzebieży oraz modernizacje pięciu stacji ratowniczych w Świnoujściu, Ustce, Łebie, Helu i Tolkmicku. Ratownicy planują też m.in. zakupy pojazdów operacyjnych oraz ciężarówek dla stacji brzegowych, dronów z kamerami oraz kombinezonów dla ratowników.
Dyrektor Kluska dodał też, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa cały czas wnioskuje o zwiększenie liczby etatów na brzegowych stacjach ratowniczych.
"Tak przedstawia się plan przynajmniej do 2028 roku" - kończył Kluska. Jak powiedział wartość dofinansowania z projektów unijnych wynosi 550 mln zł i ok. 100 mln zł z budżetu Polski.
Aktualnie w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa pracuje ponad 300 pracowników i ratowników.
Szczegóły planów przedstawionych przez szefa Służby SAR można poznać z zamieszczonej poniżej retransmisji video posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugo Śródlądowej z 6 marca br. Miało na niej miejsce rozpatrzenie informacji na temat wynagradzania pracowników terenowej administracji morskiej oraz rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania systemu ratownictwa morskiego (stan obecny, diagnoza, bariery i ograniczenia, konieczne działania legislacyjne i infrastrukturalne).
Fot.: Piotr B. Stareńczak