Towarzystwo klasyfikacyjne DNV dodało w lutym 17 statków napędzanych LNG i 10 statków napędzanych metanolem do swojej bazy danych statków z napędami alternatywnymi na swojej platformie Alternative Fuels Insight.
DNV sygnalizuje też zamówienia na 10 statków napędzanych LNG w styczniu 2024 i 130 statków z takim napędem zamówionych w całym 2023 roku, w porównaniu z 222 w 2022 roku.W okresie styczeń-luty DNV dodało do swojej bazy danych 27 statków napędzanych LNG i 33 statki napędzane metanolem.
Martin Wold, główny konsultant w dziale doradztwa morskiego DNV, powiedział, że luty br. był kolejnym "mocnym" miesiącem pod względem zamówień na statki napędzane paliwami alternatywnymi, obejmując również zamówienie na jeden statek napędzany amoniakiem.
"Z 40 statkami zasilanymi LNG dostarczonymi już w tym roku, przekroczyliśmy granicę 500 takich statków w eksploatacji" - powiedział Wold.
Oprócz 509 eksploatowanych statków napędzanych LNG, baza danych DNV pokazuje, że w zamówieniach są 524 kolejne statki napędzane LNG. Należą do nich trzy duże promy typu ro-pax budowane na zamówienie polskich armatorów w stoczniach grupy kapitałowej Remontowa Holding w Gdańsku.
W eksploatacji znajdują się 83 kontenerowce napędzane LNG i 77 tankowców z napędem zasilanym tym paliwem, a ponadto - 54 tankowce i chemikaliowce oraz 51 masowców.
Jeśli chodzi o zamówione statki, kontenerowce napędzane LNG stanowią dużą część zamówień z 191 jednostkami. Armatorzy zamówili również 154 samochodowce, 51 tankowców do przewozu ropy naftowej i chemikaliów, 37 tankowców do przewozu ropy naftowej i 23 statki wycieczkowe z napędem na gaz ziemny, który składowany jest w okrętowych zbiornikach paliwowych pod postacią skroploną (LNG).
Statystyki te nie obejmują mniejszych statków śródlądowych ani dwupaliwowych zbiornikowców LNG.
Oprócz statków napędzanych LNG, baza danych DNV pokazuje, że w eksploatacji są 54 statki bunkrujące LNG, a 14 kolejnych figuruje w zamówieniach stoczniowych.
Oprócz 1033 potwierdzonych statków zasilanych LNG (łącznie - w eksploatacji i zamówionych), flota zasilana paliwami alternatywnymi obejmuje również 267 statków zasilanych metanolem, 220 statków zasilanych LPG, 31 statków zasilanych wodorem i 14 statków zasilanych amoniakiem.
PBS, z mediów
Fot.: Anthony Veder