Generał broni Osama Rabie, prezes zarządu Suez Canal Authority (SCA), czyli administratora Kanału Sueskiego, zapowiedział, że "projekt całkowitego zdublowania tras Kanału Sueskiego będzie przedmiotem wstępnych analiz, które zajmą ok. półtora roku".
Obecnie tylko na części długości Kanału dostępne są oddzielne, bezpieczniejsze (bo statki się na nich nie mijają) jednokierunkowe drogi wodne. Są one pomocne także w przypadku, gdy jedna z równoległych "nitek" zostaje zablokowana np. po awarii statku. Wtedy drugą "nitką" można, wahadłowo, puszczać ruch w obu kierunkach.
Osama Rabie, prezes Urzędu Kanału Sueskiego (SCA), ujawnił w ostatni poniedziałek, że projekt całkowitego zdublowania ścieżek przebiegu Kanału jest na etapie badań, które obejmują studia wykonalności, badania środowiskowe, badania inżynieryjne i budowlane, badania gruntu, badania pod kątem prac pogłębiarskicj i inne, które zarząd Kanału wdraża we współpracy z wiodącymi międzynarodowymi firmami konsultingowymi specjalizującymi się w tych dziedzinach. Zakończenie badań i analiz spodziewane jest za około 16 miesięcy.
Działania te stanowią część przygotowań do przedstawienia projektu rządowi, pod warunkiem zapewnienia niezbędnego finansowania realizacji projektu w przyszłości z budżetu inwestycyjnego Urzędu (SCA) zatwierdzonego przez Ministerstwo Finansów bez nakładania dodatkowych obciążeń na ogólny budżet państwa (czyli ze środków własnych i ewentualnych własnych możliwości kredytowych SCA).
Prezes Urzędu (SCA) wyjaśnił, że projekt pełnej "duplikacji", czyli zapewienia oddzielnych "nitek" w obu kierunkach w przebiegu całej długości Kanału, ma na celu zwiększenie konkurencyjności, a także zwiększenie przepustowości Kanału.
Inwestycje na Kanale Sueskim są prowadzone właściwie nieprzerwanie, np. ostatnio zakończona na pewnym odcinku Kanału jego poszerzanie o 40 m.
PBS, rel (SCA)