Władze Ukrainy powiadomiły, że planują uruchomić nowy szlak eksportowy na Dunaju, niezbędny wobec zablokowania granicy lądowej z Unią Europejską przez polskich rolników. Kijów chce zwiększyć sprzedaż na rynki zagraniczne do poziomu sprzed wojny - poinformowała agencja Bloomberga.
W ubiegłym roku Rosja wycofała się z umów podpisanych pod egidą ONZ, dzięki którym ukraińskie zboże mogło być bezpiecznie eksportowane przez Morze Czarne i cieśniny tureckie. Równolegle jednak znaczna część plonów była wywożona drogą lądową, tymczasem obecnie polscy rolnicy "blokują kluczową trasę w proteście wobec, ich zdaniem, 'niekontrolowanego zalewu' kraju przez ukraińskie produkty spożywcze" - wyjaśnił portal.
Ukraiński minister infrastruktury Ołeksandr Kubrakow zapowiedział podczas niedawnej Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, że Kijów "planuje transport kontenerów Dunajem", ponieważ Rumunia jest "bardziej przewidywalna" niż granica z Polską.
Nowa trasa miałaby przebiegać z ukraińskiego portu Izmaił do rumuńskiej Konstancy i portów naddunajskich w Niemczech. Ukraińska firma Danube Shipping Co. zbudowała już drugą wielkotonażową barkę SLG, która będzie pływać po Dunaju - poinformowało w tym miesiącu ukraińskie ministerstwo infrastruktury.
Według danych rządowych ubiegłoroczna wartość ukraińskiego eksportu, na który, poza żywnością, składają się także wyroby metalowe, wyniosła 35,8 mld dolarów, czyli blisko 48 proc. mniej, niż w 2021 roku. Wielkość eksportu przez Polskę spadła obecnie do 300 tys. ton miesięcznie, podczas gdy w 2022 roku było to ponad cztery razy więcej.
"Zablokowanie granicy oznacza miliardowe straty zarówno dla naszej gospodarki, jak też dla gospodarek państw Unii Europejskiej" - zauważył minister Kubrakow.
Barki SLG, bez własnego naoędu, budowane są całkowicie na Ukrainie. Mają nośność ok. 2200 ton. Powstają z mniejszych, 40-metrowych barek, które były wyłączone z eksploatacji i przeznaczone do złomowania jako nieefektywne.
The second large-tonnage barge has been built by the Ukrainian Danube Shipping Company. The first SLG-barge was built at the end of 2024. The construction of a new 2200 tonnage fleet is being carried out using small forty-meter barges that were partly used for river freight… pic.twitter.com/Zh6vWRathJ
— Oleksandr Kubrakov (@OlKubrakov) February 13, 2024