Spółka joint venture Lakeway Link, utworzona wraz z rodzimą firmą logistyczną Greencarrier przez renomowanego szwedzkiego armatora Wallenius ma wykorzystywać statki nowej konstrukcji.
Szwedzkie Wallenius i Greencarrier powołały spółkę ro-ro. Plan zakłada przewozy ładunków na trailerach (naczepach drogowych) między krajami skandynawskimi, a Polską.
Lakeway Link będzie eksploatował od końca 2023 roku, na linii między polskimi portami Gdynia i Gdańsk oraz szwedzkimi Sodertalje i Vasteras przez jezioro Mälaren w Szwecji, nowy typ statku ro-ro - klasy wielkościowej Mälarmax (nazwa od jeziora Mälaren).
Serwis przez Morze Bałtyckie z odejściami dwa razy w tygodniu początkowo będzie obsługiwany tonażem wyczarterowanym, który zostanie zastąpiony nowymi statkami, gdy kanał Sodertalje, który łączy jezioro Mälaren z Morzem Bałtyckim, zostanie zmodernizowany o nową, większą śluzę.
Kanał ten posiada już największą śluzę w Skandynawii - Södertälje, ale jej rozmiar zostanie zwiększony pozwalając na przejście statków do 160 metrów długości (dotąd 135 metrów) i 23-24 m szerokości (powiększenie z 17-18 metrów). Na przykładzie zbiornikowców - dotychczasowa śluza w Sodertalje może przyjmować statki o nośności do 5800 ton, po modernizacji - będą to statki "nowy Mälarmax" o nośności do 9100 ton.
Nowa spółka ma na celu zmniejszenie śladu węglowego transportu w porównaniu z transportem drogowym, dzięki żegludze, do i z regionu Mälar w Szwecji koło Sztokholmu na kontynent, a także dalej do Norwegii.
"Lakeway Link otworzy drogę wodną między ważnymi punktami logistycznymi w Europie, do których wcześniej nie można było skutecznie dotrzeć drogą morską" - powiedział Fredrik Hermansson, dyrektor naczelny Greencarrier Liner Agency Sweden.
Global senior commercial manager w Wallenius Marine, Goran Soderdahl powiedział, że rozwój nie tylko wzmocni sieć logistyczną do i z regionu Mälar, ale ułatwi ruch do i z całej Szwecji oraz innych miejsc docelowych, takich jak Norwegia.
"Zaprojektujemy i zbudujemy nowe statki w oparciu o najnowszą technologię, przyczyniając się do bardziej zrównoważonej logistyki zarówno na Morzu Bałtyckim, jak i na naszych śródlądowych drogach wodnych, gdzie jezioro Mälaren odgrywa ważną rolę" - powiedział Soderdahl.
"Statki będą zaprojektowane do obsługi różnych rodzajów ładunków, a także misji społecznie użytecznych, takich jak ratownictwo morskie" - dodał.
Nowa usługa odnosi się również do innego obecnego problemu: poważnego niedoboru kierowców ciężarówek, a Lakeway Link będzie oferować transport naczep, dzięki czemu nie trzeba będzie przewozić ciągników siodłowych.
Rodzinna Grupa Greencarrier ma ponad 40-letnie doświadczenie w specjalistycznych rozwiązaniach logistycznych.
Firma Wallenius, jeden z pionierów wielkoskalowej żeglugi ro-ro w latach 60. ubiegłego wieku, utworzyła Wallenius Sol w 2019 r. jako spółkę joint venture ze szwedzkim Orient Line, aby specjalizować się w zrównoważonym transporcie w Zatoce Botnickiej i na Morzu Bałtyckim realizowanym nowymi statkami - jednymi z największych na świecie ro-ro wykorzystywanymi w żegludze bliskiego zasięgu i jednocześnie posiadającymi wysoką klasę lodową.
PBS; z mediów