W poniedziałek, 20 lutego, wczesnym popołudniem czasu lokalnego, ok. godz. 06:00 czasu polskiego z koreańskiej stoczni w pierwszą serię prób morskich wyruszył drugi z serii ośmiu gazowców LNG budowanych pod czarter PGNiG - Grażyna Gęsicka.
LNGC Grażyna Gęsicka (nr IMO 9922988; GT 114 500; nośność 92 323 t; ładowność 170 520 m³), budowany w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan, to drugi z zamówionych przez norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS sześciu gazowców LNG przeznaczonych pod długookresowy czarter PGNiG z Grupy Orlen. Pozostałe dwa, identyczne, z nowych tankowców LNG, na które PGNiG - poprzez spółkę zależną - ma podpisane długookresowe umowy czarterowe, zamówił w stoczni południowo-koreańskiej armator grecki.
Gazowiec Grażyna Gęsicka zwodowany został 12 września 2022 roku. Jeżeli od wodowania do przekazania go do eksploatacji miałoby upłynąć tyle samo czasu, co w przypadku pierwszego z serii przewidzianej pod czarter PGNiG zbiornikowca Lech Kaczyński, to można się spodziewać, iż statek Grażyna Gęsicka będzie zdany przez stocznię na przełomie marca i kwietnia br. Niektóre źródła, np. baza danych statków S&P Global, podaje spodziewaną datę przekazania statku armatorowi w czerwcu 2023 r.
W ostatnich dniach pierwszy z serii gazowców budowanych pod czarter PGNiG, Lech Kaczyński, wyruszył z terminalu Sabine Pass w stanie Luizjana w USA do Polski ze swoim pierwszym komercyjnym ładunkiem LNG.
Trzeci i czwarty z sześciu gazowców zamówionych przez Knutsena pod czarter PGNiG, będą się nieznacznie różniły od pierwszych dwóch (Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka, zbudowanych w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan), bowiem budowane są przez inną stocznię grupy Hyundai - w Samho. Statki o stoczniowych numerach budowy 8148 i 8149 otrzymają imiona Saint Barbara (nr IMO 9946386) oraz Ignacy Łukasiewicz (nr IMO 9946398) i będą przekazane armatorowi prawdopodobnie w lutym i w marcu 2024 roku. Stępkę statku Saint Barbara położono 12 grudnia minionego roku. Budowę gazowca Ignacy Łukasiewicz rozpoczęto formalnie, pierwszym cięciem stali, 20 grudnia 2022 r.
Współcześnie w powszechnej świadomości święta Barbara jest przede wszystkim patronką i opiekunką górników, którzy obchodzą swoje święto - "barbórkę", ale także górników morskich, czyli pracowników morskiego przemysłu wydobywczego pracujących np. na platformach poszukiwawczych - wiertniczych i wydobywczych. Jednak już w średniowieczu także pod jej opiekę oddawali się ludzie związani z wodą - flisacy, żeglarze i rybacy. Mikołaj Rej nazywał ją patronką "ludzi wodnych", co bezsprzecznie dotyczy także marynarzy. Sebastian Fabian Klonowic w swoim poemacie "Flis, to jest spuszczanie statków Wisłą..." przytacza pieśń o świętej Barbarze śpiewaną na barkach:
"Tam mądry rotman siedząc na swej barce
Złożył onę pieśń o świętej Barbarce..."
Święta Barbara, to także patronka ludzi, którzy narażeni są na wypadki i śmierć. Wiadomo, że zarówno praca górników pod ziemią, jak i marynarzy na statkach, to profesje należące do zdecydowanie najbardziej niebezpiecznych.
Ignacy Łukasiewicz (1822-1882) - to polski farmaceuta i przedsiębiorca, wynalazca lampy naftowej, pionier przemysłu naftowego, w 1856 zbudował pierwszą na świecie rafinerię ropy naftowej. Jako pierwszy na świecie wykorzystał na skalę przemysłową korzyści, jakie daje ropa naftowa.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Knutsen