Do portu w Inkoo nad Zatoką Fińską dotarł w środę mobilny gazoport. LNG dostarczany tankowcami do statku-terminalu (FSRU) ma zastąpić import gazu ziemnego z Rosji. Po regazyfikacji, surowiec może być przesyłany rurociągiem Baltic Connector do krajów bałtyckich, a także do Polski - poinformował operator Gasgrid.
Mająca prawie 300 m długości jednostka FSRU Exemplar (nr IMO 9444649; rok budowy 2010; GT 100 361; nośność 83 125 t; ładowność 148 121 m³) wypłynęła pod koniec sierpnia z Argentyny, a następnie, po pobycie (w dniach 22.09-06.12.2022) w hiszpańskiej stoczni Ferrol Navantia Shipyard i po zatrzymaniu się (w dniach 10-19 grudnia) na kotwicowisku przy Gibraltarze, dotarła do Zatoki Fińskiej.
Jednostka czarterowana jest od amerykańskiego lidera i pioniera rynku i techniki FSRU - Excelerate Energy.
Czytaj także:
Finlandia: Podpisano 10-letnią umowę na czarter jednostki FSRU
Czy na Zatoce Gdańskiej pojawi się FSRU z Excelerate Energy?
Finlandia i Estonia, w reakcji na zbrojny atak Rosji na Ukrainę, podjęły wspólnie wiosną tego roku działania zmierzające do wynajęcia pływającego gazoportu do odbioru LNG. Ostatecznie umowa czarterowa między fińskim Gasgrid Oy a amerykańskim Excelerate Energy o wartości 460 mln euro została zawarta na okres 10 lat.
Zaplanowano, że przesył gazu odbieranego przez mobilny terminal rozpocznie się w połowie stycznia. Gazowce mają dostarczać surowiec kilka razy w miesiącu.
Jak podkreślono w komunikacie fińskiego operatora, inwestycja w pływający gazoport ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw gazu i pokryć krajowe zapotrzebowanie na ten surowiec w najbliższej przyszłości.
Wcześniej do 100 proc. gazu ziemnego zużywanego w Finlandii pochodziło z Rosji. Gaz stanowi ok. 5 proc. ogólnego zapotrzebowania na energię w kraju, ale ma duże znaczenie dla różnych specyficznych procesów technologicznych (m.in. w przemyśle drzewnym, rafineryjnym, stalowym, czy w branży spożywczej, w tym np. w piekarniach). Jedynie ok. 30 tys. krajowych gospodarstw domowych korzysta z gazu.
Przyjęcie tak dużego statku-terminala było też wyzwaniem dla fińskich służb - przekazała krajowa Agencja Infrastruktury Transportowej. Tor wodny do portu w Inkoo (ok. 60 km na zachód od Helsinek) ma ok. 150 m szerokości. Statek Exemplar mający ponad 40 m szerokości, musiał być prowadzony aż przez cztery holowniki, czego dotychczas w Finlandii nie praktykowano - podkreślono.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Gasgrid Oy