Gazowiec LNG Lech Kaczynski wyszedł 23 listopada z południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan w drugie próby morskie. Wtedy ich zakończenie, według niektórych źródeł, planowane było na 7 grudnia. Statek przyjął pierwszy ładunek skroplonego gazu.
W ramach drugiej serii prób morskich statek Lech Kaczynski (nr IMO 9922976; GT 114 000; nośność 92 323 t; ładowność LNG 174 000 m³, według innych źródeł - 170 520 m³) przyjął swój pierwszy ładunek kriogeniczny, prawdopodobnie jedynie częściowy (nie całookrętowy). Spędził niemal 17 godzin 24/25 listopada przy pirsie terminalu LNG firmy Kogas w Tongyeong ładując skroplony gaz ziemny o temperaturze minus 163 °C. Jest to ładunek technologiczny, służący schłodzeniu, rozruchowi i testom zbiorników i systemu ładunkowego (w tym rurociągów, armatury, pomp) statku.
Statek rozpoczął pierwszy cykl prób morskich 28 października, a jego powrót z prób zapowiadany był na 5 listopada. Gazowiec zakończył pierwsze próby morskie planowo.
Przypomnijmy, że Lech Kaczynski jest pierwszym z łącznie sześciu gazowców LNG, jakie, w dwóch transzach, wyczarterował polski importer gazu - PGNiG (obecnie grupa PKN Orlen), od norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping AS, który z kolei zamówił te statki, pod "polski" czarter, w południowokoreańskiej grupie stoczniowej Hyundai Heavy Industries.
Czytaj także:
Znamy nazwy pierwszych dwóch gazowców LNG w czarterze PGNiG
Grupa PGNiG wynajmie statki do transportu LNG z USA
Statek ma 299,00 m długości całkowitej, 46,40 m szerokości konstrukcyjnej; 12,50 m zanurzenia konstrukcyjnego; 26,50 m wysokości bocznej. Posiada cztery pryzmatyczne, membranowe zbiorniki ładunkowe. Dwa silniki napędu głównego o łącznej mocy MCR 24 224 kW (32 934 KM) i dwie śruby napędowe zapewnić mają statkowi prędkość eksploatacyjną 19,5 węzła i maksymalną 21,5 węzła.
Gazowiec Lech Kaczynski został zwodowany 3 czerwca tego roku, jego stępkę położono trzy miesiące wcześniej - 2 marca, a budowę rozpoczęto 30 sierpnia zeszłego roku. Zwodowana jest już także - 12 września 2022 roku - druga, bliźniacza jednostka - Grazyna Gesicka, której stępkę położono 8 czerwca 2022 roku, a budowę rozpoczęto 21 grudnia 2021 r. Budowę trzeciej jednostki, o nieujawnionej jeszcze nazwie (stoczniowy nr budowy 8148), rozpoczęto w innej stoczni tego samego koncernu (Hyundai Samho Heavy Industries), 29 lipca br.
Czytaj także:
Takie będą pierwsze gazowce LNG czarterowane przez PGNiG [VIDEO]
Ruszyły zakupy na budowę gazowców czarterowanych przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping
Wodowanie pierwszego, położenie stępki drugiego gazowca pod czarter PGNiG
Drugi gazowiec LNG budowany pod czarter PGNiG zwodowany w koreańskiej stoczni
Poza sześcioma gazowcami od Knutsen OAS Shipping AS, PGNiG czarteruje od armatora Greckiego, który na potrzeby tego czarteru również buduje nowe statki. Według wcześniejszych komunikatów PGNiG - polski czarterujący spodziewał się wprowadzenia pierwszych dwóch statków - Lech Kaczynski i Grazyna Gesicka - w roku 2023. Być może rzeczywiście pierwszy ładunek komercyjny zbiornikowiec Lech Kaczyński przyjmie dopiero na początku przyszłego roku, jednak jest dość wysoce prawdopodobne, że przekazany zostanie przez koreańską stocznię armatorowi i czarterującemu jeszcze w grudniu 2022 r.
Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl)
Fot.: Knutsen LNG France
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.