W pierwszych dniach października A.P. Moller - Maersk ogłosił zamówienie kolejnych sześciu dużych oceanicznych kontenerowców, które będą mogły być zasilane ekologicznym metanolem. Sześć statków zostanie zbudowanych przez południowo-koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries (HHI), a każdy z nich będzie miał nominalną ładowność około 17 000 TEU. Zastąpią one pojemność ładunkową z istniejących statków floty Maerska.
Włączając najnowsze zamówienie z początku października Maersk ma łącznie w budowie lub zamówieniach już 19 statków z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu.
Wcześniej Maersk zamawiał zarówno podobne statki - duże, oceaniczne, jak i mniejsze kontenerowce - dowozowe (feeder container vessels).
Czytaj także:
Maersk zamówił pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol
Maersk zaprezentował projekt swoich kontenerowców z napędem na metanol
Maersk zamawia 8 do 12 dużych kontenerowców z napędem na metanol
Maersk zamawia cztery kolejne kontenerowce z napędem na metanol
Wszystkie sześć statków o ładowności po 17 000 TEU zamówionych w październiku ma być dostarczonych w 2025 r. i pływać pod banderą Danii. Wszystkie są częścią realizowanego właśnie programu odnowy floty Maersk, a ich pojemność ładunkowa zastąpi taką samą łączną ładowność na statkach osiągających koniec komercyjnego życia i opuszczających flotę zarządzaną przez Maersk. Po wprowadzeniu do eksploatacji wszystkich 19 zamówionych statków, które zastąpią starsze jednostki, wygenerują one roczne oszczędności w emisji CO2 na poziomie około 2,3 mln ton.
Maersk potwierdził przy okazji, że podtrzymuje swoją strategię utrzymania łącznej ładowności floty na poziomie maksymalnie 4,3 mln TEU (statków własnych i czarterowanych na czas).
W porównaniu ze statkami z napędem na konwencjonalne paliwa, dodatkowe nakłady inwestycyjne (CAPEX) dla statków z dwupaliwowymi siłowniami na metanol mieszczą się w przedziale 8-12 proc., co stanowi poprawę w porównaniu z poziomem cen takich nowych statków zamawianych w zeszłym roku.
Zdaniem Maerska - zielony metanol jest najlepszym skalowalnym rozwiązaniem w zakresie zielonego paliwa w tej dekadzie i jesteśmy podekscytowani widząc, że kilku innych armatorów wybiera tę drogę. Dodaje to jeszcze większego tempa szybkiemu zwiększaniu dostępności, które jest niezbędne do obniżenia ceny zielonego metanolu i przyspieszenia rozwoju żeglugi neutralnej dla klimatu.
Maersk wyznaczył cel zerowej emisji netto do 2040 r. w całej działalności, a także wyznaczył konkretne cele krótkoterminowe do 2030 r., aby zapewnić znaczący postęp. Obejmują one zmniejszenie o 50 proc. emisji na jeden przewożony kontener w oceanicznej flocie Maersk w porównaniu z rokiem 2020 oraz zasadę zamawiania wyłącznie takich nowych statków, które mogą być eksploatowane na ekologicznych paliwach.
PBS; rel (Maersk)
Rys. Maersk