W najbliższych dniach odbędą się konsultacje społeczne związane z pracami studialnymi planowanej budowy Pętli Mazurskiej, która ma połączyć jezioro Niegocin ze Śniardwami. Ma to pomóc w wyborze jednego z czterech wariantów wschodniej części tej nowej drogi wodnej.
Jak podało Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie, w ramach konsultacji społecznych poświęconych opracowaniu wstępnego studium wykonalności dla budowy Pętli Mazurskiej zaplanowano dwa spotkanie. Pierwsze odbędzie się w najbliższą środę w Orzyszu, drugie - w formule online - zapowiedziano na 14 listopada.
Nowa droga wodna, jaką byłaby Pętla Mazurska, miałaby składać się z części wschodniej i zachodniej. Pracami studialnymi została objęta część wschodnia tej planowanej drogi wodnej. To odcinek długości około 30 km łączący jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy przez jeziora Wojnowo, Buwełno oraz Tyrkło.
Obecnie pomiędzy jeziorami Buwełno i Tyrkło nie ma bezpośredniego połączenia. Są one oddzielone od siebie lądem o długości 1,6 km w linii prostej, ze wzniesieniem wysokości 36 m. Aby uzyskać ciągłość szlaku żeglugowego konieczne jest zastosowanie rozwiązań technicznych, które umożliwią pokonanie tej przeszkody.
Pod uwagę brane są cztery warianty przeprowadzenia wschodniego odcinka Pętli Mazurskiej, które różnią się przebiegiem i proponowanymi rozwiązaniami. W grę wchodzi budowa tunelu żeglownego pod istniejącym wzniesieniem, pochylni szynowej podobnej do tych na Kanale Elbląskim albo przekopanie kanału; po najkrótszej drodze lub z ominięciem istniejącej infrastruktury.
Wykonawca dokumentacji ma dokonać analiz i wskazać rozwiązanie najlepsze pod względem uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych.
W ramach wyboru najkorzystniejszego rozwiązania uwzględniona zostanie także opinia społeczeństwa, która będzie analizowana na podstawie wypełnionych ankiet konsultacyjnych, jak i dyskusji - przekazała PAP Emilia Stasińska z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Po opracowaniu wstępnego studium wykonalności, będzie można przystąpić do sporządzania dokumentacji projektowej i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych do realizacji zadania. Wody Polskie przewidują, że prace budowlane przy Pętli Mazurskiej mogłyby zakończyć się w 2029 r. Wstępny koszt takiej inwestycji szacowany jest na około 400 mln zł.
Budowa Pętli Mazurskiej ma przyczynić się do rozwoju turystyki wodnej i zwiększenia atrakcyjność żeglugi na mazurskich jeziorach.
autor: Marcin Boguszewski
Fot. Shutterstock