Z wypowiedzi wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, oraz prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a także z przeglądu sytuacji rynkowej oraz nieoficjalnych informacji, spekulacji i dyskusji obserwatorów i komentatorów rynku promowego można wysnuć przypuszczenie, że promem, którego pozyskania dla swojej floty bliski jest kołobrzeski armator, może być (niedoszły) Honfleur.
Gdyby okazało się to prawdą - PortalMorski.pl mógłby się czuć przynajmniej współautorem pomysłu pozyskania tego statku dla polskiej floty promowej, jako że sugerowaliśmy to już na początku września 2020 roku ;-)
Czytaj także:
Wśród obserwatorów rynku promowego sugestie, że statek ten może trafić do PŻB pojawiały się już przed informacją ministra Gróbarczyka z ostatniej niedzieli o podpisywanym przez polskiego operatora promowego liście intencyjnym.
Jak poinformował w niedzielę za pośrednictwem PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk - Polska Żegluga Bałtycka rozpoczęła proces pozyskania nowego promu oraz, że armator jest "w trakcie podpisywania listu intencyjnego na pozyskanie nowego promu".
Z kolei podczas niedawnej (sprzed kilkunastu dni) konferencji prasowej w Gdańsku, na pokładzie promu Nova Star, Andrzej Madejski, prezes PŻB poinformował między innymi, że trwają już rozmowy z brokerami i stoczniami na zakup odpowiedniego promu oraz że ma to być jednostka ekologiczna […] napędzana gazem i rozpatrywana jest możliwość kupna jednostki używanej lub nowego promu znajdującego się w końcowej fazie budowy.
Do tego ostatniego opisu pasuje właśnie doskonale Honfleur.
Jest to prom, którego budowę, na zamówienie francuskiego armatora Brittany Ferries BAI SA (z maja 2017 r.; wartość kontraktowa 200 mln EUR / 241 571 440 USD; pierwotnie planowana data przekazania - czerwiec 2019 r.) rozpoczęła i doprowadziła do zaawansowanego stadium i wysokiego stopnia gotowości technicznej niemiecka stocznia Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG (FSG) z Flensburga (stoczniowy nr budowy 774; rozpoczęcie budowy 12.03.2018 r., położenie stępki 08.08.2018, wodowanie 14.12.2018).
Częściowo wyposażone bloki nadbudówki na prom Honfleur dostarczyły, na zlecenie stoczni we Flensburgu, stocznie Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. i Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. z Gdańska. Prawdopodobne jest także, że polskie stocznie dostarczyły także przynajmniej część bloków kadłuba na budowę tego statku.
Niestety, niemiecka stocznia, popadła w problemy finansowe i znacznie przedłużyła budowę promu. W końcu, po złożeniu przez FSG wniosku o ogłoszenie niewypłacalności w kwietniu 2020 roku, francuski klient anulował zamówienie na prom Honfleur. Po zawarciu ugody statek stał się własnością grupy Siem (firma-matka stoczni, która ogłosiła niewypłacalność, później pozyskała nowego, "ratunkowego", inwestora).
Czytaj także:
Powstający dla Brittany Ferries prom Honfleur został właśnie zwodowany
Niedokończony, ale w dość wysokim stopniu już wyposażony, statek został wyholowany ze stoczni we Flensburgu 25 października 2020 roku. Następnego dnia stocznia Fosen Yard w Rissa koło Trondheim oficjalnie poinformowała, że otrzymała od grupy Siem zlecenie na dokończenie budowy statku. Statek dotarł do stoczni Fosen 2 listopada.
Formalnie od grudnia 2021 roku prom jest własnością Siem Shipping Inc.
Statek przebywa jeszcze w norweskiej stoczni. Wygląda na to, że (najpawdopodobnej) nie odbył jeszcze prób morskich, ale wkrótce je rozpocznie. W różnych źródłach spekuluje się, że może zostać przekazany do eksploatacji w okresie od marca do maja.
List intencyjny, o którym wspomina minister Gróbarczyk cytowany w ostatnią niedzielę przez PAP, teoretycznie mógłby dotyczyć umowy czarterowej lub zakupu właśnie promu Honfleur.
Na możliwość jego eksploatacji w barwach Polferries (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) wskazywali już od jakiegoś czasu obserwatorzy rynku promowego w wiele różnych niezależnych źródłach czy kanałach komunikacyjnych.
Gdyby te spekulacje okazały się prawdą, byłaby to wiadomość dużego formatu i pierwsze od 1995 roku (kiedy to Polska Żegluga Morska zakupiła do eksploatacji w Unity Line wtedy bardzo nowoczesny i zwracający uwagę w międzynarodowym środowisku promowym, zbudowany w Norwegii prom Polonia) zasilenie polskiej floty promowej jednostką zupełnie nową - prosto ze stoczni, w dodatku nowoczesną (m.in. dzięki wyposażeniu w przyjazny środowisku relatywnie nowy w obecnej formie, ale szybko zdobywający popularność wśród armatorów, napęd na paliwo gazowe - LNG) i o wysokiej specyfikacji (przeznaczoną pierwotnie dla renomowanego, wymagającego zachodnioeuropejskiego armatora).
Trzeba jednak podkreślić, że na "giełdzie" typowanych przyszłych właścicieli statku w różnych źródłach wymieniano także (głównie): TT-Line, Irish Ferries, DFDS, Baja Ferries, Tallink oraz P&O. W niektórych źródłach spekuluje się także, że jeżeli nawet Honfleur jest w obrębie zainteresowania PŻB, to może chodzić bardziej o czarter niż kupno promu, ze względu na zbyt wysoką spodziewaną cenę tego promu.
PBS (PortalMorski.pl)
Honfleur - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 9832119
armator (właściciel) - Siem Shipping Inc, Cayman Islands
armator zarządzający, operator - Siem Shipping UK Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - SY Newship 1 Pte Ltd, Singapur
stocznia - Flensburger Schiffbau-Ges. mbH & Co. KG, Flensburg, Niemcy (wodowanie) / stoczniowy symbol budowy 774
stocznia - Fosen Yard AS, Rissa, Norwegia (doposażenie, prace wykończeniowe, przekazanie) / stoczniowy nr budowy 93
długość całkowita - 187,40 m
długość między pionami - 176,90 m
szerokość maksymalna - 31.50 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 6,60 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 42 500
tonaż pojemnościowy netto - 5000
nośność - 6080 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 38 653
miejsca dla pasażerów - 1680
liczba kabin - 261
ładowność samochodów osobowych - 550
ładowność zestawów drogowych - 64
długość linii ładunkowej ro-ro - 2600 m
liczba pokładów - 11
furty i rampy ładunkowe - dziobowa i rufowa
moc napędu głównego - MCR 29 700 kW (40 380 KM)
napęd dwuśrubowy, śruby nastawne
silniki napędu głównego - 2 (elektyczne)
zespoły prądotwórcze - 4
prędkość eksploatacyjna - 22 węzły
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 1100 kW (1496 KM)
ster strumieniowy rufowy - 1 × 1450 kW (1971 KM)
Wyholowanie promu Honfleur ze stoczni FSG we Flensburgu