Mediterranean Shipping Company (MSC) chce poddać konwersji około 40 kontenerowców zamówionych w Chinach. Statki napędzane paliwem konwencjonalnym miałyby być zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Koszt takiego działania to ponad miliard dolarów.
Armator chce zmodyfikować dziesięć ultra-dużych kontenerowców i niemal 30 statków typu neo-panamax, już zamówionych, które mają być dostarczone w latach między 2022 a 2024. Konwersja miałaby objąć jednostki należące do armatora o ładowności 16 tys. TEU, jak i te czarterowane o ładowności 15 tys. TEU i 24 tys. TEU - podaje serwis TradeWinds, który, powołując się na wypowiedź jednego z ekspertów branży stoczniowej informuje też, że MSC będzie musiał zapłacić dodatkowe 35 mln dolarów za statek o ładowności 24 tys TEU oraz od 20 do 25 mln dolarów za neo-panamaxy, co daje łączną kwotę niemal 1 miliarda dolarów.
Zaangażowane stocznie to prawdopodobnie kontrolowana przez China State Shipbuilding Corp (CSSC) stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding, Jiangnan Shipyard, Dalian Shipbuilding Industry Co, Guangzhou Shipyard International oraz prywatna Yangzijiang Shipbuilding. Jak czytamy na stronie, niektóre mogą odrzucić wniosek ze względu na bliskie terminy dostaw, a inne staną przed technicznymi wyzwaniami, bo modernizacja nowego standardowego kontenerowca wymagałaby poważnych zmian w projekcie i specyfikacjach, m.in. obejmujących modernizację silnika, a także zmiany w systemach dostarczania paliwa.
Grupa z siedzibą w Szwajcarii prawdopodobnie spóźniła się z podjęciem decyzji o sposobie dekarbonizacji swojej floty, w porównaniu z takimi konkurentami jak CMA CGM, który zamierza w przyszłym roku wyposażyć 32 swoje statki w napęd LNG. AP Moller-Maersk (partner MSC w sojuszu 2M) także podjął zdecydowane kroki w kierunku dekarbonizacji, chociaż zapowiedział, że opracuje statki zdolne do spalania bardziej ekologicznych paliw, takich jak metanol czy amoniak.
Tymczasem MSC zawarło w tym tygodniu długoterminową umowę czarterową z kontrolowanym przez kapitał izraelski Eastern Pacific Shipping na 11 kontenerowców napędzanych LNG o pojemności 15 300 TEU, które zostaną dostarczone w 2022 i 2023 roku.
AL, na podst. Trade Winds
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.