We wtorek rano, 16 lutego, około godziny 5:45, statek ro-ro* Timca jak to określono w oficjalnym komunikacie armatora "dotknął dna" podczas podejścia do portu Rauma (Finlandia). Po zejściu z mielizny statek skierował się w dalszą drogę i zacumował przy nabrzeżu.
Do zdarzenia doszło podczas rejsu 200-metrowego statku z 19-osobową załogą z Hanko do Raumy. Według doniesień medialnych doszło do pęknięcia poszycia i częściowego zalania przedziału maszynowego. Powiadomiono fińskie centrum koordynacji ratownictwa (MRCC) oraz Straż Wybrzeża.
Statek dotarł do nabrzeża o własnych siłach, z około 5-stopniowym przechyłem, ok. godz. 6:15. Z pomocą czekających tam służb przystąpiono do wypompowywania wody za pomocą dodatkowych pomp awaryjnych.
Tego samego dnia opanowano sytuację. Nie odnotowano żadnych obrażeń u członków załogi. Podjęto środki ostrożności mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia morza, polegające na umieszczeniu wokół statku pływającej zapory przeciwrolewowej.
Podjęto też dalsze środki ostrożności w celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, statkowi i ładunkowi - czytamy w oficjalnym komunikacie.
Poinformowano odpowiednie władze i służby, które zaangażowano w działania mające na celu opanowanie sytuacji awaryjnej.
Rozpoczęto też wstępne dochodzenie, prowadzone przez władze we współpracy z armatorem.
W dniu wypadku armator poinformował, że oczekuje na pozwolenie na rozpoczęcie operacji przeładunkowych i zapowiedział informować zainteresowanych o przewidywanym czasie wyładunku i załadunku oraz dalszym harmonogramie rejsów, gdy tylko to będzie możliwe.
Gdy sprawdzaliśmy w piątek rano - statek nadal stał przy tym samym nabrzeżu, przy którym zacumował we wtorek, bezpośrednio po wejściu na mieliznę.
W mediach fińskich komentuje się, że nawigacja na zalodzonych wodach może być utrudniona, a pływające znaki nawigacyjne (pławy) czasami znikają pod lodem.
Timca (nr IMO 9307358; zbudowany w 2006 roku w Stoczni Szczecińskiej Nowej; długość całkowita 205,00 m; szerokość konstrukcyjna 25,50 m, zanurzenie 8,50 m; GT 28 301, nośność 18 250 t, wyporność 30 650 t, masa statku pustego 12 400 t; długość pasa ładunkowego ro-ro - 2963 m). Statek należy do holenderskiego armatora Spliethoff's Bevrachtings BV i jest eksploatowany przez należącego do grupy Spliethoff operatora Transfennica.
PBS, rel, z mediów
Fot.: Merivartiosto - LSMV
__________________
* statek klasyfikowany jest również jako con-ro ze względu na posiadaną niedużą ładownię kontenerową lo-lo.
jest cieniem tego co budowaliśmy smutna to prawda
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.