Ministrowie transportu Grupy Wyszehradzkiej (V4) zaliczyli do projektów priorytetowych: szlak Via Carpatia, CPK, kanał wodny Dunaj - Odra - Łaba, oraz kolej dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4 - poinformował resort w czwartek w komunikacie.
MI podało, że w wideokonferencji zorganizowanej przez polską prezydencję w V4 uczestniczyli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Marek Gróbarczyk.
Spotkanie poświęcone było m.in. rozpoczętemu przez Komisję Europejską procesowi przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Resort poinformował, że transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w UE.
"Sieć TEN-T składa się z infrastruktury transportu: kolejowego, wodnego śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego i multimodalnego" - podano. "Budowa transeuropejskiej sieci ma na celu zapewnienie dostępności i łączności wszystkim regionom w UE" - dodano.
Według MI ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier omówili stan realizacji inwestycji na sieci TEN-T, a także propozycje projektów infrastrukturalnych, które zostaną wspólnie przedstawione Komisji Europejskiej w kontekście nadchodzącej aktualizacji map sieci TEN-T, jako projekty o znaczeniu regionalnym.
"Realizacja sieci TEN-T przekłada się na wzrost bezpieczeństwa, rozwój gospodarki i nowych technologii, zmniejsza presję transportu na środowisko, pozwala na niezakłócony transport towarów oraz przemieszczanie pasażerów" - powiedział Adamczyk.
"Jej rozwój stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki transportowej określonej w przyjętych przez Rząd RP dokumentach strategicznych" - dodał.
Resort poinformował, że ministrowie transportu V4 wspólnie potwierdzili zgodę co do projektów priorytetowych, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji w 2023 r.
"To międzynarodowy szlak drogowy Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność", kanał wodny Dunaj-Odra-Łaba, oraz odcinki kolei dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4" - czytamy.
MI poinformowało, że prezydencja Polski w V4 zbiegła się z ogólnoświatowym kryzysem wywołanym pandemią COVID-19.
Adamczyk zaznaczył, że państwa V4 muszą aktywnie współpracować, aby opanować skutki pandemii koronawirusa.
"W wyniku COVID-19 drastycznie ograniczona została mobilność społeczeństw, co wpłynęło również na kondycję finansową branży transportowej" - stwierdził minister.
"Państwa V4 muszą wspólnie działać na rzecz odbudowy mobilności i transportu w regionie i UE oraz przywrócenia życia społeczno-gospodarczego na właściwe tory" - dodał.
Resort podał, że dyskutowano także o rezultatach dotychczasowych działań w czasie pandemii COViD-19 oraz dalszej współpracy w obszarze projektów transportowych.
Bezpośredni łącznik z ominięciem PL to dla nas strata i zagrożenie całkowitej utraty zysków z obsługi obrotu handlu czeskiego przez zespół Szczecin / Świnoujście.
Tak zwani obrońcy rzek już się uaktywnili - szykowane są akcje na rzecz zablokowania udrożnienia Odry.
gospodarkamorska.pl/z-regulacja-odry-jak-z-przekopem-mierzei-wislanej-ryzykowne-inwestycje-za-pieniadze-podatnikow-55833
magazyn.wp.pl/informacje/artykul/dewastacja-czy-inwestycja-o-co-chodzi-w-sporze-o-drogi-wodne
oko.press/w-polsce-wciaz-reguluje-sie-rzeki-ze-szkoda-dla-przyrody-i-bezpieczenstwa/
Mam wrażenie, że to ci sami, którzy protestują przeciwko "przekopowi Mierzei.
Wnioski proszę wyciągnąć samodzielnie.
Na zachodzie to zespół portów Szczecin Świnoujście i odrzańska droga wodna.
Na wschodzie - Rail Baltica i Via Carpatia.
Na zachodzie rzecz idzie o zatrzymanie wymiany towarowej naszych sąsiadów z południa przez nasze porty wobec silnej konkurencji portów niemieckich.
Na wschodzie, oprócz rozwoju wymiany handlowej, tworzona infrastruktura umożliwi ruch rokadowy SZ RP.
Mądra opozycja, marząca o przebiciu szklanego sufitu w kolejnych wyborach, powinna popierać działania obecnego rządu w wyżej podanych kwestiach. To im zapewni lekko licząc 10 - 15 % wzrost w notowaniach. Ale do takiego postępowania trzeba być inteligentnym, a z tym u totalsów jest słabo, bardzo słabo
Jakiej Komisji Europejskiej ? Tej, która zagraża naszej SUWERENNOŚCI ! Węgrzy Unii też nie potrzebują a Czesi i Słowacy sobie poradzą.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Marek Gróbarczyk mogą sobie pomarzyć (ten ostatni cały czas marzy).
Obecny rząd potrafi tyle wody lać , że napewno zapełni ten kanał .
Kolejny news niczym nie uzasadnionej nadziei i czystej propagandy.
Czuć tu osobistą rękę demiurga dzwigania z kolan polskiej gospodarki morskiej i śródlądowej mistrza ściemy i kitu ministra Gróbarczyka.
Koszty i wyzwania gospodarcze napewno nie do udzwigniecia za tego rządu.
Niech marzą dalej...
Buahaha.
A tak naprawdę to już od ponad 16 lat UE stawia, i to bardzo mocno na rozwój żeglugi śródlądowej, ze szczególnym naciskiem na Ren, Dunaj.
Link do odpowiedniego zapisu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2006/C 24/15):
eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52005IE1071&from=LT
Sprawozdanie Sekretariatu Generalnego Rady EU z dnia 15 listopada 2018 roku 13745/18)
data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13745-2018-INIT/pl/pdf
Proszę przeczytać, przeprosić i oddalić się niezwłocznie
Link do "protestu WSZYSTKICH":
eko.org.pl/index_news.php
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.