Urzędy morskie dysponują kwotą blisko 65 mln zł na utrzymanie torów podejściowych do mniejszych portów - wynika z odpowiedzi resortu infrastruktury na poselską interpelację. To o 40 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Jak wyjaśniono, w 2023 r. na ten cel przeznaczono niespełna 4,4 mln zł. Rok później środki budżetowe wzrosły do 25 mln zł. W bieżącym roku zwiększono finansowanie do poziomu 65 mln zł, co – jak podkreślono – stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie przywracania dostępności mniejszych portów.
W odpowiedzi na interpelację podano też, że administracja morska podejmuje działania mające na celu utrzymanie i rozwój funkcji rybackich w portach i przystaniach. Obejmują one infrastrukturę dostępową od strony morza oraz infrastrukturę portową, w portach zarządzanych przez dyrektorów urzędów morskich.
Dodano, że potrzeby inwestycyjne identyfikowane są na podstawie zgłoszeń rybaków oraz kontroli stanu technicznego infrastruktury. Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę wejść do portów, budowę i modernizację falochronów oraz przebudowę nabrzeży.
Tor podejściowy do portu morskiego to wyznaczony pas wód morskich, który prowadzi statki od otwartego morza do wejścia do portu.
pif/ malk/