Po raz pierwszy od 30 lat Polskie Linie Oceaniczne kupiły jednostkę typu ro-ro. Statkowi, zbudowanemu 10 lat temu w stoczni w duńskiej Odense, nadano imię POL Maris. O nowym nabytku PLO pierwszy w Polsce informował - w poniedziałek - PortalMorski.pl.
"24 września 2020 r. Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu ro-ro o pojemności 29 004 i długości linii ładunkowej 3663 m. Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. […] wybudowany w Odense w 2010 r., zastąpił wysłużony m/v Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku" - poinformował we wtorek PAP cytując Małgorzatę Magdę z sekretariatu PLO SA.
Dzień wcześniej szersze informacje o statku podał PortalMorski.pl
M. Magda wyjaśniła także, że statek jest obecnie w czasowym czarterze między portami Rotterdam i Killingholme.
W poniedziałek informowaliśmy, że jest to czarter u operatora Stena Line.
"Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. W pierwszy rejs statek wyruszył pod dowództwem kapitana ż.w. Jacka Pietruszki" - podała we wtorek przedstawicielka armatora.
Na czwartek zapowiedziano konferencję prasową, na której PLO mają przedstawić szczegóły zakupu.
Jednostka ma długość 193 m, szerokość 23 m, a jej zanurzenie wynosi ok. 7 m. Ma możliwość załadunku 512 TEU.
Bardziej szczegółowo prezentujemy statek w naszym wcześniejszym materiale.
Przedstawiciele PLO przekazali informację, według której "PLO po raz pierwszy od 30 lat kupiły statek typu ro-ro". Oczywiście należy to rozumieć w tym sensie dosłownie, że chodzi jedynie o statki ro-ro.
W okresie ostatnich 30 lat flota PLO była bowiem niejednokrotnie uzupełniana o statki innych typów.
Chodzi zapewne przybliżony okres 30-letni. Chodziez (pierwotnie Chodzież) znajdująca się obecnie we flocie grupy PLO (do której należał np. POL-Levant), weszła do eksploatacji w 1988 roku, a więc 32 lata temu. Żerań (ostatnio Zeran), który PLO sprzedały w lipcu br. - rok wcześniej.
Później flotę PLO zasilały różnego rodzaju statki - drobnicowce wielozadaniowe, semi-kontenerowce, a nawet dwa nieduże masowce, nie było jednak wśród nich statków ro-ro.
Statki te najczęściej nie były eksploatowane samodzielnie przez PLO - były oddawane w zarząd komercyjny np. spółce Pol-Euro Shipping Lines Plc SA (Sider Capri, Sider Lipari) czy POL-Levant (Krokus).
W czerwcu 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną. Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (FIZAN) Spółek ARP którego pełnomocnikiem jest IDA Management sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu SA posiadająca 38,53 proc. akcji. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR WARTA SA(12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia SA (w upadłości) posiadająca 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami PLO SA są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.
Robert Pietrzak (PAP); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Polskie Linie Oceaniczne
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.