We wrześniu Polskie Linie Oceaniczne zakupiły jednostkę z rynku statków używanych. Zbudowany w 2010 roku statek typu ro-ro eksploatowany był dotąd (od roku 2013) przez armatora (właściciela) tureckiego. W chwili przejęcia przez polskiego armatora miał już zapewnione zatrudnienie prawdopodobnie do końca przyszłego roku.
Statek POL Maris (ex Qezban, nr IMO 9457189) został najprawdopodobniej zakupiony "z czarterem", a ściślej mówiąc z pozostałą częścią czarteru (długookresowej umowy czarterowej). Jest obecnie (od początku bieżącego roku) w dwuletnim czarterze u Stena Line, eksploatowany jest (od marca) na linii Europoort (Rotterdam) - Killingholme w parze ze statkiem Hatche.
Wraz z przejęciem statku i obsługi czarteru przez Polskie Linie Oceaniczne załoga turecka została oczywiście zastąpiona polską. Do podmiany załogi doszło, według naszego informatora w Rotterdamie, w piątek, 25 września.
Jak pokazuje załączone zdjęcie nagłówkowe z niedzieli, 27 września, na burcie statku widnieje już oczywiście imię POL Maris, ale nowa jednostka ro-ro nosi wciąż dotychczasowe barwy, znak armatorski i napis na burcie - logo armatora.
Wraz ze zmianą właściciela i nazwy statku, doszło także do przeflagowania go z bandery tureckiej pod maltańską.
Statek został zbudowany w 2010 roku według niemieckiego projektu stoczni Flensburger Schiffbau Gesselschaft (projekt Ro Ro 3700) w stoczni Odense Staalskibsværft A/S w duńskim Odense jako Wessex na zamówienie armatora brytyjskiego.
Czarterowany był na początku przez tureckiego operatora UN i francuskiego LD Lines.
Od września 2012 roku statek był rękach armatora i operatora belgijskiego Cobelfret NV.
Na początku 2013 roku jednostkę przemianowano na Qezban i nosiła ona to imię aż do sprzedaży Polskim Liniom Oceanicznym we wrześniu br.
Od lutego 2015 roku armatorem (właścicielem) statku była turecka firma Alternative Tasimacilik AS (Alternative Transport), od której jednostkę nabyły Polskie Linie Oceaniczne.
Statek w swojej historii obsługiwał m.in. połączenia: Tekirdag - Tulon, Marsylia - Rades i Triest - Istambuł.
W Północnej Europie pojawił się w marcu br.
Flota posiadana i / lub zarządzana przez Polskie Linie Oceaniczne od dłuższego czasu składa się z trzech statków (z krótką przerwą, ostatnio - po sprzedaży statku Zeran, a przed nabyciem POL Maris).
Kontenerowiec Port Gdynia (nr IMO 9334387; zbud. w 2011 r.; GT 34 642, nośność 41 850 t, ładowność 3091 TEU) zarządzany jest przez PLO prawdopodobnie dla będącej jego właścicielem spółki zależnej Agencji Rozwoju Przemysłu.
Dwie pozostałe jednostki (w tym nowy nabytek - POL Maris) należą do PLO. We flocie pozostaje statek ro-ro Chodziez (nr IMO 8302301; zbud. w 1988 r.; GT 15 666, nośność 8044 t).
Bliźniaczy Zeran (nr IMO 8302272; zbud. w 1987 r.; GT 15 685, nośność 8044 t) został sprzedany w lipcu i pod nazwą Heyma pływa dla tureckiego operatora Erk Shipping & Trading Co Ltd. Armatorem zarządzającym tego statku jest obecnie Dag Pte Ltd z Singapuru.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Rob de Visser
POL Maris - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9457189
armator, operator - Polskie Linie Oceaniczne
armator zarejestrowany - Pol-Malta Shipping Ltd.
Stocznia - Odense Staalskibsværft A/S, Dania
stoczniowy nr budowy - L219
rok budowy - 2010
zamówienie - 11.07.2007
położenie stępki - 09.12.2008
wodowanie - 28.10.2009
przekazanie do eksploatacji - 25.02.2010
długość całkowita - 193,00 m
długość między pionami - 182,39 m
szerokość maksymalna - 26,027 m
szerokość konstrukcyjna - 26,00 m
zanurzenie - 7,00 m (7,02 m)
wysokość boczna - 16,70 m
nośność - 11 339 t
wyporność - 20 685 t
masa statku pustego - 9346 t
tonaż pojemnościowy brutto - 29 004
tonaż pojemnościowy netto - 8702
długość pasa ładunkowego ro-ro - 3663 m
ładowność trailerów (naczep) - 225
wysokość maks. ładunków (limitowana wysokością prześwitu furty rufowej) - 6,80 m
rampa zewnętrzna - 1 × rufowa; długość 15,00 m × szerokość 17,00 m; DOR 120 t
pojemność zbiorników balastowych - 3611 m³ (5885,8 m³)
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1500 m³
napęd główny - 2 śruby napędowe, nastawne (126 obr./min.)
moc napędu głównego MCR 18 000 kW (24 472 KM)
prędkość eksploatacyjna - 21,50 węzła
silniki napędu głównego - 2 × 9M43C MaK (Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG), 4-suwowy, rzędowy, 9-cylindrowy, średnica cylindra × skok tłoka - 430 × 610 mm; MCR 9000 kW (12 236 KM) przy 500 obr./min.
silniki zespołów prądotwórczych - 2 × D9A MG Volvo Penta, 4-suwowe, 6-cylindrowe, średnica cylindra × skok tłoka - 120 × 138 mm; MCR 1190 kW
prądnice zawieszone - 2 × 1600 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 2 × 1150 kW
stery strumieniowe - 2 × 1400 kW (1903 KM), dziobowe
liczba miejsc dla pasażerów - 12
klasyfikacja - DNV, prawdopodobny transfer statku do klasy PRS
notacja klasy - (+) 1A1 RO/RO DG(P) E0 NAUT(AW) TMON
Rudemu udało się "sprzedać" prawie wszystko oprócz PŻB
A trochę już żyje..
Jakoś niemieckie stocznie mogą być dotowane przez państwo i dalej działać, a nasze trzeba było zamknąć
Czy jakiś polski prom pływa może z niemieckiego portu ??
i powiększanego terminalu w Świnoujściu w sytuacji gdy polscy armatorzy od 20 lat mogą tylko marzyć o nowoczesnych promach. Modlić się tylko należy o to by ten armator lub inny zechciał wykorzystać infrastrukturę do obsługi promów o L = 220- 240 m. W przyszłym roku terminal będzie dysponował już dwoma nabrzeżami dla dużych promów.
Spróbuj wstawić jakiś polski prom do Sassnitz..
Prędzej na materacu Atlantyk przepłyniesz niż coś takiego się wydarzy..
A gdzie jest flota PLO sprzed lat? W maximum ponad 170 statkow,i tysiace ludzi w zalogach.bylo,minęło.
To tyle w temacie obietnic PiSu o powrocie polskiej bandery, nowych promach, odbudowie stoczni itd. A minęło 5 lat. I tak dobrze, że nie pod banderę sansescobardzką.
Pozdrawia m ogarniających rzeczywistość
Jozef
Masz takie pojęcie o życiu jak każdy leming, który się cieszy, że tusk zapewnił mu ciepłą wodę w kranie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.