Żegluga

NYK Line, Toshiba, Eneos, ClassNK i Kawasaki Heavy Industries zapowiedziały uruchomienie pilotażowego projektu demonstracyjnego promu napędzanego wodorem w ramach programu rządowego.

W opublikowanym 1 września br. wspólnym komunikacie prasowym armator NYK Line poinformował, że będzie odpowiedzialny za projekt, budowę i eksploatację promu o tonażu pojemnościowym brutto 150 ton dla 100 pasażerów, który ma być docelowo używany w japońskiej żegludze przybrzeżnej.

Pozostali partnerzy, to Toshiba Energy Systems & Solutions, który wyprodukuje ogniwa paliwowe i zainstaluje je na statku oraz Kawasaki Heavy Industries (KHI), odpowiedzialny za opracowanie systemów zasilania wodorem oraz zarządzania energią. Z kolei japoński koncern energetyczny Eneos będzie odpowiedzialny za dostawy wodoru, a towarzystwo klasyfikacyjne ClassNK sprawować będzie nadzór nad budową eksperymentalnej jednostki.

"Projekt ten jest pierwszym przedsięwzięciem w Japonii, którego celem jest opracowanie dostępnego na rynku statku z ogniwami paliwowymi i przeprowadzenie operacji demonstracyjnej, obejmującej dostawę paliwa wodorowego. Dzięki wykorzystaniu ogniw paliwowych jako źródła energii, możliwe będzie całkowite wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych podczas żeglugi" – stwierdził NYK Lines w komunikacie prasowym.

We wrześniu br. ma ruszyć studium wykonalności projektu, który będzie finansowany z dotacji od powiązanej z japońskim rządem Organizacji Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych. Budowa promu ma się rozpocząć w 2023 roku, a jego pilotażowa eksploatacja wzdłuż wybrzeża portu w Yokohamie ma ruszyć rok później.

Aby przeciwdziałać zmianom klimatu, IMO wyznaczyła ambitny cel zmniejszenia o połowę emisji gazów cieplarnianych pochodzących z żeglugi międzynarodowej do roku 2050. Większość przedstawicieli przemysłu uważa, że aby osiągnąć ten cel, należy opracować nowe rodzaje paliw niskoemisyjnych, a wodór, w połączeniu z ogniwami paliwowymi, został okrzyknięty jednym z bardziej obiecujących kandydatów w przypadku żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.

W lipcu NYK Line przystąpił do Rady ds. Wodoru (Hydrogen Council) z siedzibą w Oslo, branżowej organizacji skupiającej już ponad 90 instytucji i firm, w tym BP i BMW, działającej na rzecz przyspieszenia inwestycji w technologie umożliwiające wykorzystanie tego paliwa w różnych środkach transportu.

Wśród innych japońskich armatorów, także Mitsui OSK Lines zapowiedziało budowę samochodowca, który oprócz zasilania LNG, będzie wykorzystywał także system wodorowych ogniw paliwowych oraz baterii o dużej pojemności, które ma dostarczyć spółka e5 Lab.

Z kolei K-Line, wspierana przez japońskie Ministerstwo Lądu, Infrastruktury i Transportu, rozpoczęła realizację pierwszego na świecie projektu demonstracyjnego pokładowej instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla. W ciągu najbliższych dwóch lat firma będzie współpracować z Mitsubishi Shipbuilding i ClassNK w celu przeprowadzenia próbnej eksploatacji i zmierzenia wydajności takiej instalacji na pokładzie masowca Corona Utility o nośności 88 800 ton (zbudowanego w 2016 r.).

Eneos od pewnego czasu aktywnie rozbudowuje infrastrukturę produkcji i dostaw wodoru. Pod koniec sierpnia firma ta razem z przedsiębiorstwem energetycznym Jera otworzyły wspólną dużą stację dostaw tego paliwa w Tokio z zakładem produkcji wodoru z gazociągu miejskiego Ohgishima City Gas Supply Facility (spółka joint venture Jera, Eneos i przedsiębiorstwa gazowniczego Osaka Gas). Eneos ma już 43 stacje tankowania wodorem w całym kraju.

Warto wspomnieć, że ww. Eneos (obok wielu innych firm, takich jak: J-POWER, Shell Japan, Iwatani, KHI, Marubeni i K-Line) uczestniczy również w australijsko-japońskim przedsięwzięciu mającym na celu eksport na rynek japoński wodoru produkowanego w Australii z węgla. Projekt ten, o nazwie HySTRA (Hydrogen energy Supply chain Technology Research Association) polega na stworzeniu międzynarodowego łańcucha dostaw tego nośnika energii, który ma być produkowany z węgla brunatnego w Australii i po oczyszczeniu, gazyfikacji oraz skropleniu wysyłany drogą morską do Japonii.

W związku z tym w grudniu 2019 roku w stoczni KHI w Kobe zwodowano pierwszy na świecie zbiornikowiec o nazwie Suiso Frontier („suiso", to po japońsku "wodór") do transportu skroplonego wodoru (nr budowy 1740). Po zakończeniu budowy w tym roku będzie przewoził płynny wodór w 1/800 jego pierwotnej objętości, schłodzony do temperatury minus 253 st. C. w izolowanym próżniowo zbiorniku o pojemności 1250 m sześc.

Japonia pracuje nad komercjalizacją statków o zerowej emisji dwutlenku węgla w latach 2028 - 2030 w ramach wysiłków zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w światowej żegludze.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter