Niemal 150 tys. marynarzy utknęło na statkach z powodu pandemii koronawirusa, a ograniczenia w podróżowaniu i blokady na całym świecie wciąż uniemożliwiają im ukończenie zmiany lub kontraktu. W celu rozwiązania tego problemu międzynarodowe organy morskie opracowały specjalny dokument.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) opublikowała protokół, w którym, oprócz m.in. reguł i kroków postępowania w przypadku transportu na statek z miejsca pobytu marynarza z jednego państwa do portu morskiego w innym kraju, nalega, aby zawodowi marynarze i personel morski byli określani i traktowani jako kluczowi pracownicy, aby zapewnić bezpieczną podmianę na statku i podróż podczas pandemii COVID-19.
Protokół zawiera szczegółowe zalecenia dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa dla rządów, służb celnych, kontroli granicznych, portów morskich i sektora lotnictwa cywilnego celem ostatecznego odblokowania tego procesu.
Wzywa się rządy do zwolnienia marynarzy i personelu z ograniczeń w podróżowaniu, a także do zezwolenia marynarzom na wysiadanie ze statków w porcie i tranzyt przez ich terytorium (tj. do portu lotniczego) celem zmiany załogi i repatriacji.
Żegluga ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania globalnych łańcuchów dostaw. Czas służby na statkach nie może być przedłużany w nieskończoność - informuje IMO.
Zalecenia dotyczące sposobu rozwiązania tego problemu pojawiają się w czasie rosnących obaw, że wydłużenie czasu pobytu na morzu wpływa na ich zdrowie. Według najnowszego raportu Seafarers Happiness Index opublikowanego przez Mission to Seafarers, ograniczony urlop na lądzie, rosnące obciążenie pracą i wydłużony czas przebywania na morzu odbijają się na zdrowiu i samopoczuciu marynarzy.
AL, z mediów
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.