Wśród kontenerowców zawijających w ramach regularnego serwisu kontenerowego łączącego Europę z Dalekim Wschodem są największe obecnie, pod względem ładowności, statki na świecie. Południowo-koreańska stocznia wkrótce przekaże nieco większy - przejmujący rekord. Nowy rekordzista też pojawi się w Gdańsku.
Pod względem nominalnej ładowności kontenerów światowy prymat utrzymują statki zbudowane w latach 2017-2018 dla OOCL z serii Samsung 20000, której przedstawiciele zawijają także do Gdańska. Pod względem innych parametrów, jak tonaż pojemnościowy brutto czy nośność istnieją już większe statki przewożące kontenery. Musiał jednak nadejść moment, w którym seria największych w świecie (pod względem ładowności) kontenerowców OOCL i w tej konkurencji straci najwyższe miejsce na podium. Nie znaczy to jednak, że głębokowodny terminal kontenerowy DCT Gdańsk "utraci" największe w świecie kontenerowce wśród statków do niego zawijających. Nastąpi jedynie zmiana lidera.
Pierwsze próby morskie przeszedł już MSC Gülsün. MSC To reprezentant projektu Samsung 23000 z południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries Co. Ltd. w Geoje, o tonażu pojemnościowym brutto 210 000 i nośności 197 500 t, długości całkowitej 400 m, zanurzeniu maksymalnym 16 m i szerokości konstrukcyjnej 61,50 m, pozwalającej na umieszczenie 24 rzędów kontenerów na pokładzie. Według niektórych źródeł jego ładowność ma wynosić nawet nieco ponad 23 000 TEU. [Już po publikacji tego artykułu armator na swojej witrynie WWW podał ładowność 23 756 TEU].
MSC Gülsün, nowy największy kontenerowiec świata (pod względem ładowności wyrażanej w TEU) ma wyruszyć w dziewiczą podróż, w serwisie Silk/AE10 już 8 lipca z Xingang, by dotrzeć 23 sierpnia do terminalu DCT Gdansk.
Rekordzista rekordziście nierówny.
Poszczególne projekty, serie statków nie zajmują takich samych miejsc w rankingu, według różnych kryteriów. Największe obecnie kontenerowce świata pod względem ładowności w TEU - pojawiające się w Gdańsku kontenerowce armatora OOCL o ładowności 21 413 TEU (do serii należą OOCL Germany, OOCL Japan, OOCL United Kingdom, OOCL Hong Kong, OOCL Indonesia, OOCL Scandinavia) są na ósmym, po innych seriach będących w eksploatacji i aż na 11 miejscu, jeśli weźmie się pod uwagę także statki zamówione lub będące w budowie.
Seria nowych rekordzistów pojemności w TEU, reprezentowanych przez , zajmują pod względem nośności odpowiednio piąte i siódme miejsce.
Z kolei pod względem tonażu pojemnościowego brutto statki OOCL zajmują obecnie, wśród pływających - miejsce piąte, a licząc także statki zamówione i w budowie - siódme. Natomiast nowi rekordziści w liczbie przyjmowanych na pokład jednostek TEU, do których należy MSC Gülsün, zajmują - jeśli chodzi o GT (pojemność brutto) odpowiednio ósme (na tle statków w eksploatacji) i dziesiąte miejsce (w konkurencji z zarówno już eksploatowanymi, jak i dopiero zamówionymi i będącymi w budowie statkami).
I wreszcie kolejne ważne kryterium ważne przy porównywaniu wielkości kontenerowców - ładowność tzw. kontenerów statecznościowych. Chodzi o umowną, uśrednioną masę załadowanego kontenera wynoszącą 14 ton i o maksymalną liczbę takich kontenerów, przy jednolitym (równomiernym) załadowaniu, przy której statek spełnia kryteria statecznościowe.
Co ciekawe - w tym przypadku (biorąc pod uwagę ten parametr) czołówka największych kontenerowców jest bardzo wyrównana.
Okazuje się, że największymi kontenerowcami pod względem ładowności pojemników "statecznościowych" (13 565 jednostek) są trzy istniejące statki ze stoczni HHIC Philippines Inc - CMA CGM Louis Bleriot, CMA CGM Jean Mermoz i CMA CGM Antoine De Saint Exupery. Wśród zamówionych i będących w budowie statków nie ma takich, które mogłyby przewozić więcej kontenerów "statecznościowych".
Na drugim miejscu (13 503 TEU @ 14 t) są statki ze stoczni Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding - COSCO Shipping Nebula i siostrzane (część statków z zaplanowanej serii już pływa).
Trzecie miejsce zajmuje seria ze stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - również znajdująca się w eksploatacji - otwarta przez wprowadzony do eksploatacji w kwietniu 2017 roku Madrid Maersk (13 500 TEU @ 14 t).Dalsze miejsca zajmują - ex equo - trzy różne, kolejne serie statków o takiej samej ładowności (13 500 TEU @ 14 t), które znajdują się dopiero w budowie / w zamówieniach i wśród nich jest także MSC Gülsün wraz z "siostrami".
Na czwartym miejscu - ex equo - znajdują się kolejne trzy serie statków z różnych stoczni i będące już w eksploatacji u różnych armatorów (13 400 TEU @ 14 t).
I wreszcie obecni (już niedługo) rekodziści pod względem nominalnej ładowności kontenerów - statki OOCL - plasują się na piątej pozycji (z ładownością 12 987 TEU @ 14 t).
MSC Gülsün - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9839430
państwo bandery - Panama
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje, Korea Południowa
projekt (oznaczenie typu) - Samsung 23000
stoczniowy nr budowy - Samsung 2248
wodowanie - 09.03.2019
położenie stępki - 24.12.2015
zamówienie - 09.2015
wartość kontraktowa - 138 000 000 USD
jednostki bliźniacze - obecnie w zamówieniach łącznie 11 statkówa
rmator, operator - MSC Mediterranean Shipping Co., Szwajcaria
długość całkowita - 400,00 m
długość między pionami - 383,00 m
szerokość konstrukcyjna - 61,50 m
zanurzenie - 16,00 m
wysokość boczna - 33,20 m
nośność - 197 500 t
tonaż pojemnościowy brutto - 210 000
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 79 043
ładowność kontenerów - 23 756 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 13 500
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 2024
liczba rzędów kontenerów (po szerokości pokładu) - 24
silnik napędu głównego - jeden, spalinowy, wysokoprężny, MAN-B&W 11G95ME-C9 (produkcji Hyundai Heavy Industries Co Ltd, Korea Płd.) o mocy MCR 75 570 kW (102 745 KM) / CSR 64 234 kW (87 333 KM),napędzający jedną śrubę o stały skoku z prędkością 80 obr./min.
prędkość eksploatacyjna - 18,50 węzła
wyposażenie siłowniane: m.in. scrubber
śruba napędowa - MMG, Niemcy
silniki pomocnicze - 2 × MAN-B&W 6L32/40, MCR 3000 kW + 3 × MAN-B&W 9L32/40, MCR 4500 kW (prądnice - 2 × 2700 kW + 3 × 4000 kW)
klasyfikacja - DNV-GL