Wybrane wiadomości z rynku LNG jako paliwa okrętowego w skrócie, w tym m.in. o zbudowanej w Polsce jednej z nielicznych jeszcze w światowej flocie bunkierek LNG.
Bunkierka zbudowana w Polsce znowu w nagłówkach morskich mediów fachowych
Zbudowany w Gdańsku, w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, zbiornikowiec LNG małej skali (dowozowy i dystrybucji regionalnej) Coral Methane adaptowany (przebudowany) również w Polsce, w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, na zbiornikowiec bunkrowy miał udział (nie po raz pierwszy) w wydarzeniu nagłośnionym jako pionierskie przez media branżowe.
Carnival Corporation - amerykański armator i operator (pod wieloma brandami) wielkiej floty wycieczkowców poinformował, że statek jego niemieckiej spółki zależnej AIDA Cruises, wprowadzony do eksploatacji w grudniu 2018 r., pierwszy w świecie wycieczkowiec zasilany LNG AIDAnova, przybył do Barcelony, gdzie w dniach 25-26 kwietnia odbyła się pierwsza na Morzu Śródziemnym dostawa paliwa LNG na statek ze statku (z bunkierki).
Paliwo będzie tam dostarczane na wycieczkowiec AIDA Cruises regularnie na mocy umowy Carnival Corporation z Shell Western LNG.
Czytaj także: Dostawa z bunkierki polskiej budowy dla pierwszego w świecie wycieczkowca z napędem LNG
AIDAnova posiada dwa zbiorniki o długości po ok. 35 m i średnicy 8 m o pojemności po 1550 m³ i jeden, długi na 28 m, o średnicy 5 m i pojemności ok. 520 m³. Dwa podobne statki pasażerskie z napędem na LNG zasilą flotę AIDA Cruises w 2021 i 2023 roku, a biorąc pod uwagę wszystkie jej brandy cruisingowe, korporacja Carnival ma w zamówieniach aż 10 nowej generacji wycieczkowców z napędem LNG z terminami przekazania przez stocznie od tego roku do 2025.
Pierwsze bunkrowanie ship-to-ship poza portem na Bałtyku
21 kwietnia miało miejsce pierwsze na Bałtyku bunkrowanie LNG "statek-statek" poza portem (między statkami znajdującymi się na akwenie otwartym), a konkretnie na kotwicowisku portu Visby u wybrzeży wyspy Gotlandia - twierdzą Unifeeder (czarterujący / operator kontenerowca) i Nauticor (operator bunkierki).
W operacji wzięły udział pierwszy w świecie kontenerowiec z systemem napędowym konwertowanym (przebudowanym) z konwencjonalnego na zasilany LNG WES Amelie, który bywał już także nierzadko (jednak ostatni raz w lutym br.) w porcie Gdynia oraz największa w świecie bunkierka LNG Kairos.
Jest już 300 statków z napędem LNG - w eksploatacji oraz w budowie lub zamówieniach
Szwedzki armator Furetank Rederi AB zamówił zbiornikowiec, który - jak wynika z obliczeń DNV GL - jest statkiem numer 300. w światowej flocie, zarówno nowo-budowanych, jak i adaptowanych (przebudowanych), istniejących (eksploatowanych) oraz będących w zamówieniach lub w budowie statków z napędem LNG.
Rok bieżący pokazuje pozytywny trend w zamówieniach na statki z napędem LNG. W I kwartale zamówiono o 22 takie statki więcej, niż w takim samym okresie roku ubiegłego - twierdzi DNV GL.
Znaczenie paliwa LNG dla spełnienia celów IMO
Badanie, określane jako "przełomowe", wskazuje dokładne wartości emisji gazów cieplarnianych i potwierdza, że znaczenie LNG jest kluczowe dla osiągnięcia limitów IMO wyznaczonych na 2050 rok w zakresie emisji gazów cieplarnianych (GHG) przez żeglugę.
Niezależny raport z badań opublikowany 11 kwietnia ujawnił, że redukcja gazów cieplarnianych (GHG) do 21%, w całym cyklu życia (w porównaniu z obecnymi paliwami morskimi opartymi na ropie naftowej), jest obecnie możliwa do uzyskania z wykorzystaniem LNG jako paliwa morskiego.
Badanie potwierdza również, że emisje innych substancji zanieczyszczających, takich jak tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe (PM), są bliskie zeru w przypadku stosowania LNG w porównaniu z obecnymi konwencjonalnymi paliwami morskimi na bazie oleju.
Badanie przeprowadzone przez thinkstep (zgodnie ze standardami ISO) zostało zamówione przez międzynarodowe organizacje SEA/LNG oraz SGMF.
Pełne studium Well-to-Wake GHG Emissions Lifecycle Study można uzyskać po wypełnieniu formularza na tej stronie WWW.
Zdecentralizowane bunkrowanie LNG w porcie przyszłości
Fundacja CS Mare przestawia i promuje koncepcję portu przyszłości, jako "inteligentnego portu", w którym dystrubucja paliw i energii nie jest scentralizowana, a bunkrowanie u zróżnicowanych odbiorców odbywa się z użyciem różnych systemów, zawsze przy pełnej ochronie środowiska morskiego. Poniżej infografika przedstawiająca ideę portu przyszłości ze zdecentralizowanymi źródłami paliwa LNG. Więcej o koncepcji portu przyszłości CS Mare: tutaj.
Zebrał / opracował: PBS