Projekt "R-mode Baltic" zrodził się w wyniku poszukiwania w IALA alternatywnych systemów nawigacyjnych, mogących zastąpić systemy satelitarne, w przypadku ich awarii lub okresowego zakłócenia.
W projekcie "R-mode" zaproponowano wykorzystanie istniejącej infrastruktury naziemnej morskich systemów DGPS i/lub AIS celem wyznaczania pozycji statku w odniesieniu do pozycji lądowej stacji bazowych. Nastąpi to z pominięciem sygnałów satelitarnych. W ramach pracy R-mode Feasibility Study, zaproponowano rozwiązania techniczne i przeprowadzono wstępne badanie efektywności oraz dokładności takiego rozwiązania pozycyjnego w odbiorniku na statku dla Morza Północnego. Ponieważ stacje naziemne DGPS mają bardzo dokładnie określone współrzędne pozycji, zasada wyznaczenia pozycji statku względem nich polega w dużej mierze na rozwiązaniach geometrii dwuwymiarowej (kierunek, odległość), podobnie jak w metodzie radionamierzania (RDF).
Morze Bałtyckie oraz inne akweny EU posiadają bardzo dobrą geometrię rozkładu stacji brzegowych DGPS/AIS, więc mogą zapewnić korzystne układy geometryczne punktów odniesienia w badaniu praktycznym tej metody.
Spotkania Partnerów
Do tej pory odbyły się trzy spotkania koordynacyjne: w St. Germain – siedzibie IALA oraz w Berlinie, na których wyłoniono kompetentnych partnerów z państw Bałtyckich. Liderem projektu jest DLR – German Aerospace Center, Niemcy. Polskę reprezentują: Urząd Morski w Gdyni, Państwowy Instytut Telekomunikacji oraz firma NAVSIM z Bolesławca.
Ostatnie spotkanie miało miejsce w Gdyni w dniach 11-12 września br., gdzie z inicjatywy Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni, odbyły się Warsztaty techniczne na temat sygnałów stacji DGPS oraz ich modyfikacji na potrzeby systemu R-Mode. Na stacji DGPS-PL w Rozewiu prowadzono pomiary terenowe sygnałów w eterze.
Zadania merytoryczne realizowane przez Urząd Morski w Gdyni w ramach projektu to:
- Przygotowanie procesu standaryzacji R-mode przez udział w pracach komitetu IALA e-Navigation, rozpropagowanie idei przez konferencje i warsztaty,
- Sformułowanie wymagań dla prób morskich oraz wybór ich lokalizacji,
- Udostępnienie wybranych obiektów lądowych UMG do przeprowadzenia prób laboratoryjnych i terenowych,
- Instalacja wytworzonego w projekcie nowego wyposażenia stacji lądowych DGPS/AIS, opieka techniczna,
- Udział w próbach morskich (statycznych, dynamicznych), ewentualne udostępnienie statku UMG,
- Udział w finalnej demonstracji nowej techniki.
rel (Urząd Morski w Gdyni)