Islandzki armator Eimskip zmienia z końcem lutego system swoich regularnych połączeń żeglugowych. Na liniach "Zielonej" i "Szarej" wprowadzono zmiany, a działanie linii "Niebieskiej" i "Żółtej" ma pozostać bez zmian. Reorganizacja przyniesie w zawinięciach do polskiego portu zmianę linii z "Szarej" na nowo utworzoną "Czerwoną" i wymianę zatrudnionych statków na oferujące nieco większą zdolność przewozową niż dotychczas.
W ostatnich miesiącach dał się zauważyć znaczący wzrost importu na Islandii, co spowodowało zachwiania równowagi w dotychczasowym "rozkładzie jazdy" armatora. Wprowadzane zmiany oznaczają między innymi dodanie jednego statku o ładowności 700 TEU do zarządzanej przez Eimskip floty, a także zwiększenie o 7 do 11% zdolności przewozowej w relacjach Europa - Ameryka Północna.
Do głównych elementów reorganizacji siatki połączeń Eimskip należy utworzenie nowej linii "Czerwonej" (Red Line), która, z wykorzystaniem dwóch statków, będzie obsługiwała połączenia między Islandią, Wyspami Owczymi, Danią, Norwegią, Szwecją i Polską (porty: Reykjavik, Thorshavn, Aarhus, Fredrikstad, Świnoujście, Halmstad).
Oznacza to zmiany w - jedynym w ostatnim czasie - serwisie kontenerowym z zawinięciami do Świnoujścia. Dotychczas była to "Linia Szara" ("Gray Line"), która stała się serwisem obsługującym islandzkie połączenia wewnętrzne z odgałęzieniami (uruchamianymi w razie potrzeby) na Wyspy Owcze i do Szkocji oraz Anglii. Rotacja serwisu w nowej linii "Czerwonej" zapewnia zawinięcia z częstotliwością raz w tygodniu do pozostałych portów, ale Fredrikstad i Świnoujście są obsługiwane naprzemiennie, więc zawinięcia do Świnoujścia pozostaną na dotychczasowym poziomie częstotliwości - co dwa tygodnie.
Serwis mają obsługiwać dwa bliźniacze pojemnikowce Ice Moon i Ice Star, znane już w naszych portach (bywały czarterowane do niejednego z serwisów dowozowych z zawinięciami do polskich portów) o ładowności po 698 TEU - nieco większe od zatrudnionych dotychczas w serwisie Gray Line. Statki te charakteryzują się tonażem pojemnościowym brutto po 7550 jednostek, nośnością po ok. 8200 t, długością ok. 130 m i zanurzeniem 7,40 m; mogą przewozić do 443 TEU jednolitego ładunku "statecznościowych" kontenerów o masie po 14 t i wyposażone są w 120 gniazda dla kontenerów chłodzonych.
Pierwsze zawinięcie kontenerowca Ice Star do Świnoujścia spodziewane jest na wtorek, 21 lutego br.
Niewykluczone są dalsze zmiany w zawinięciach regularnych serwisów żeglugowych do Świnoujścia, łączące się z finalizacją przejęcia Nor Lines przez Eimskip. Nor Lines obsługuje obecnie serwisy drobnicowe / sto-ro z regularnymi zawinięciami do Euroterminalu.
PBS
Pojemnikowiec dowozowy Ice Star :
Pojemnikowiec dowozowy Ice Moon :