W dniu 12 listopada w terminalu importowym LNG w Świnoujściu po raz kolejny pojawił się zbiornikowiec z katarskim gazem. Tym razem był to Al Khuwair z ładunkiem 96 192 ton skroplonego gazu.
Zawinięcie przeszło bez medialnego echa, co jest jak najbardziej normalne, gdyż była to już dziewiąta wizyta tego typu statku z ładunkiem przeznaczonym dla nowego terminalu w Świnoujściu.
Warto może jednak ją odnotować, gdyż okazała się pierwszą, w której duży gazowiec wprowadzany był do zewnętrznego portu w Świnoujściu w nocy (z 11 na 12 listopada). Jednak to, że dopiero teraz doszło po raz pierwszy do wprowadzania gazowca LNG do świnoujskiego terminalu nocą stanowiło w znacznej mierze zbieg okoliczności i po części było efektem zapisów przepisów portowych, a nie było spowodowane np. tym, że wszystkie służby i firmy zaangażowane w obsługę dużych gazowców w terminalu LNG w Świnoujściu (z pilotami i załogami holowników oraz służbą nadzoru ruchu statków) dopiero teraz nabrały wystarczającego doświadczenia, pozwalającego na manewrowanie tymi statkami także w nieco trudniejszych warunkach nautycznych, np. w nocy.
- Dla portowych służb zbiornikowiec LNG jest takim samym statkiem jak inne, tyle że dość dużym, co samo w sobie niesie pewne wymagania w planowaniu ruchu, regulowane z kolei wymogami Przepisów portowych - wyjaśnia nam Andrzej Kubicki, kierownik Zespołu Służb VTS z Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Według Przepisów portowych każdy zbiornikowiec LNG zawijający po raz pierwszy do portu w Świnoujściu musi wchodzić w porze dziennej. Dodatkowo wejście jest możliwe przy ściśle określonych warunkach hydrometeorologicznych (niezależnie od tego, czy pierwsze dla danego statku - tylko w dzień, czy kolejne). Ponieważ zbiornikowiec Al Khuwair już zawijał do Świnoujścia, to w konsekwencji postanowień przepisów portowych nie jest dla niego wymagana pora dzienna.
Kubicki wspomina jeszcze zbiornikowiec Al Nuaman, który co prawda zawijał do Świnoujścia już czterokrotnie, ale jego czas dotarcia do portu lub warunki hydrometeorologiczne nie dały możliwości wejścia w porze nocnej. Zwraca też uwagę na mające miejsce w porze nocnej wyjścia z portu zbiornikowców LNG (Al Nuaman w dniu 18.06.2016 r. oraz Al Khuwair 17.07.2016 r. i 13.11.2016 r.). To, że statki są bliźniacze (pochodzą z tej samej serii, budowane są według "tego samego" projektu), nie znosi zasady, że pierwsze wejście musi się odbywać w dzień.
Z kolei pilot morski, kpt. ż. w. Mirosław Drozd, odpowiadając na nasze pytanie tłumaczy, że statki, nawet "siostrzane", mają różne charakterystyki manewrowe i dla bezpieczeństwa statków i terminalu, piloci muszą poznać możliwości oraz zdolności manewrowe statku w porze dziennej każdej jednostki oddzielnie. Tym bardziej, że ustawienie tych kolosów przy terminalu wymaga dokładności +/- 50 cm w stosunku do ramion wyładowczych, jak również utrzymania bocznej prędkości zbliżania do terminalu nie większej niż 10 cm/s.
Wybrana grupa doświadczonych pilotów (byłych kapitanów statków morskich), uprawnionych do wprowadzania tankowców LNG odbyła odpowiednie przeszkolenia na symulatorze manewrowym. Piloci posiadają również odpowiedni, precyzyjny sprzęt elektroniczny (PPU - Pilot Personal Unit), wspomagający precyzyjne wejście, obrót oraz zacumowanie statków.
- Z każdym wejściem/wyjściem tankowca LNG, współpraca z załogami holowników oraz kapitanami statków jest coraz lepsza. Wszyscy nabieramy doświadczenia i wzajemnego zaufania do siebie - mówi kapitan Mirosław Drozd i dodaje, że choć zgodnie z prawem, pilot jest tylko doradcą kapitana, w rzeczywistości całość operacji jest wykonywana zgodnie z poleceniami / komendami pilota.
W przypadku ostatniego wejścia Al Khuwair do Świnoujścia - pierwszego nocnego wejścia gazowca LNG w historii tego terminalu - piloci weszli na statek 11.11.2016 o godz. 23:45, przy pławie N1 (ok. 25 Mm na północ od główki portu zewnętrznego ), a pierwsze liny, po obrocie statku, zostały podane na terminal 12.11.2016 ok. godz. 03:45. Cumowanie zakończyło się o godz. 05:20 rano.
Zbiornikowce LNG - największe statki zawijające do Świnoujścia - stały się więc niemal codziennością w tym porcie, a ich obsługa przebiega sprawnie i bez przeszkód.
PBS
Zapis (Z PPU) manewrów przy wejściu gazowca LNG do terminalu w Świnoujściu:
Tutaj - informacje dodatkowe.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.