Kilkunastu żeglarzy ze Śląskiego Yacht Clubu wyruszyło w sobotę z Portu Gliwice, by Odrą dopłynąć do Szczecina, a stamtąd nad Bałtyk, do Świnoujścia. W ten sposób chcą promować żeglugę śródlądową. Mają do pokonania blisko 700 km.
Załoga płynie wiosłowo-żaglowym, dwumasztowym jachtem typu dezeta. Skiper rejsu Jacek Załuski powiedział PAP, że w podróży bierze udział 15 osób, ale na różnych etapach będzie w nim uczestniczyło łącznie 40. Do Świnoujścia mają dotrzeć 7-8 lipca.
„Naszym celem jest propagowanie kultury żeglarskiej i pokazanie, że Odra jest rzeką, która może służyć zarówno rekreacji, jak i być alternatywą – wielokrotnie tańszą – dla transportu drogowego. Chcemy też wesprzeć fundację +Zobaczyć Morze+, która pomaga osobom niewidomym i słabowidzącym” - powiedział skiper.
Odrzańska Droga Wodna, którą płyną żeglarze ze Śląska, jest jednym z najdłuższych w kraju szlaków rzecznych. Niegdyś stanowiła ważny szlak handlowy i transportowy. Uczestnicy rejsu chcą pokazać, że rzeki są także dobrym sposobem transportu, a nie tylko drogi, na które wydaje się kolosalne pieniądze.
„Przez kilkadziesiąt lat nic się nie robiło w tym kierunku, Odra nie jest dziś prawdziwą arterią. Są obietnice inwestycji w drogi wodne i odciążenia w ten sposób dróg, ale zobaczymy, co z tego wyniknie. W każdym razie to zadania na wiele lat” - ocenił Załuski.
Znikome zainteresowanie wykorzystaniem dróg rzecznych w transporcie potwierdzają także dane Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z kwietnia. Wynika z nich, że jedynie 0,4 proc. transportu w Polsce odbywa się drogą wodną.
Kanał Gliwicki, skąd rozpoczęła się wyprawa, to licząca ponad 41 km droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m, która łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia kilka śluz.
Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce. W związku z tym ministerstwo zapowiedziało niedawno zainwestowanie do 2030 r. nawet 30,7 mld zł na Odrzańską Drogę Wodną i budowę Kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą. W założeniu strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat.
kon/ akp/ brw/