Żegluga

Zainwestowanie do 2030 r. ponad 30,7 mld zł w Odrzańską Drogę Wodną i budowę kanału Śląskiego zakłada strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce. W założeniu Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat.

Jak powiedział na konferencji prasowej w poniedziałek we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) są priorytetem, ponieważ to „realne czteroletnie zadanie, które da się w tym okresie zrealizować”.

„Odrzańska Droga Wodna jest w centrum zainteresowania, bo przewidujemy, że w ciągu czterech lat da się zrealizować. Oczywiście Wisła jest również niezwykle istotną rzeką i działania będą na niej prowadzone równolegle, ale skala zaniedbań na tej rzece jest duża. W naszych planach jest też droga E-70 łącząca Odrę z Wisłą” - powiedział minister.

Gróbarczyk podkreślił, że opracowana strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce w najbliższych dniach będzie przekazana do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych i już w przyszłym miesiącu powinna się stać dokumentem rządowym.

„Są już ustalone kolejne działania. Przede wszystkim jeszcze w tym roku podpiszemy konwencję AGN, co pozwoli nam przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych i uzyskać odpowiednie finansowanie z programów unijnych i nie tylko unijnych. Drugi element to opracowanie strategii finansowo-rzeczowej, która będzie podstawą do przekazania środków na realizację poszczególnych działań” - powiedział minister.

Strategia zakłada, że drogi wodne w Polsce zostaną dostosowane do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności.

Na Odrzańską Drogę Wodną do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych około 30,7 mld zł. Najwięcej, bo 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą.

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej.

Wiceminister resortu Jerzy Materna podkreślił, że 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną. „Planujemy, by Racibórz był zbiornikiem mokrym łącznie z funkcją żeglowną i stał się również zabezpieczeniem wodnym dla regionu” - powiedział Materna.

W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

Strategia zakłada, że na drodze wodnej Wisły (tzw. E-40) do 2030 r. w dolnym odcinku tej rzeki pomiędzy Gdańskiem a Warszawą wybudowanych zostanie 9 stopni wodnych z elektrowniami za kwotę 31,5 mld zł. Na górnej Wiśle powstanie za 400 mln zł stopień wodny w Niepołomicach.

Kolejnymi inwestycjami w ramach strategii będzie droga E-70, która połączy Kostrzyn nad Odrą z Wisłą, co będzie kosztować 6,5 mld zł oraz droga E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem, na co przeznaczono 8,1 mld zł do 2030 r.

Jak podkreślono, obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

Poniżej prezentacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezentacja >>>

ros/ mhr/

rel (MGMiŻŚ)

0 Wszystko pięknie
tylko wody w rzekach coraz mniej i poziom spada.
11 kwiecień 2016 : 15:36 fngbojn | Zgłoś
0 Nic nie jest piękne.
Skąd kasa na te inwestycje, te drobne 31 mld zł? Śmiech mnie ogarnia, kiedy czytam, że pan minister zaplanował cokolwiek, zwłaszcza wydanie tylu to a tylu setek milionów w którymś roku. On to może sobie planować do woli, a rękę na kasie i tak MF trzyma. Na "pińcet plus" muszą się fundusze znaleźć, na Odrę już niekoniecznie.
11 kwiecień 2016 : 16:17 Majami | Zgłoś
+4 odrą tylko gdzie...
W razie jak się nie uda będzie na 500+
13 kwiecień 2016 : 06:34 koko | Zgłoś
+3 Wilekie marzenia i jeszcze większa klapa
Czy ktoś pomoże mi odszukać informację o planowanych 20 mln ton przewozów w 2020 roku? Jakimi środkami technicznymi, jakimi zasobami ludzkimi, jaką infrastrukturą ministerstwo zamierza zrealizować swoje obietnice. To są bajki, obudźmy się.
Odtworzenie tego co się wylało z kąpielą po 1981 roku jest niemożliwe. Jeżeli w 1981 roku 500 barek i pchaczy transportowało 11 mln ton towarów, z czego w Polsce około 7 mln, to jak bez szkolnictwa, stoczni, nabrzeży przeładunkowych ministerstwo chce spełnić obietnice?
13 kwiecień 2016 : 08:08 Grzegosz Kantor | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter