Szybki prom Stena Explorer, który przez lata wykonywał połączenia na trasie pomiędzy Walią a Irlandią, definitywnie zakończył swoją działalność na Morzu Irlandzkim.
Do tej pory pojawiało się wiele spekulacji na temat losów należącej do Stena Line jednostki. Jest wielce prawdopodobne, że statek nie zostanie zezłomowany w najbliższej przyszłości, jak do tej pory sugerowano. Turecka firma, która go kupiła, prawdopodobnie będzie chciała wykorzystać go do działalności operacyjnej.
Zbudowany w Finlandii w 1996 r. za 65 milinów funtów katamaran od początku pływał na trasie Holyhead - Dun Laoghaire, oferując przeprawę trwającą zaledwie 99 minut. Kursując przez ponad 18 lat pomiędzy Walią a Irlandią, przewiózł setki tysięcy pasażerów.
Rosnące koszty utrzymania jednostki Stena Explorer spowodowały, że uznano, iż dalsze jej utrzymywanie jest nierentowne. Tłumaczono to m.in. rosnącymi kosztami paliwa oraz spadającą liczbą pasażerów. W związku z tym liczba rejsów wykonywanych przez jednostkę stopniowo malała (w 2008 r. liczbę dziennych połączeń zredukowano z dwóch do jednego), a w lutym br. zdecydowano, że Stena Explorer zostanie całkowicie wycofana z trasy. Stena Line poinformowała wtedy, że nie zaoferuje w obecnym sezonie połączenia z Dun Laoghaire do Holyhead. Przedstawiciele firmy przyznali, że ich posunięcie to coś w rodzaju konsolidacji połączeń oferowanych pomiędzy Irlandią a Walią. Drugie z połączeń znajdujących się w rozkładzie armatora to Dublin-Holyhead (Stena Line ma też w swoim rozkładzie połączenie Rosslare-Fishguard).
Mając dwa serwisy, które dzieli zaledwie 10 mil, musieliśmy podjąć decyzję w kwestii usługi, która najlepiej będzie służyć potrzebom naszych klientów zarówno teraz, jak i w kolejnych latach” - powiedział w lutym br. Ian Davies ze Stena Line. „Będzie to port w Dublinie”.
Przez ostatnie miesiące jednostka przebywała w doku w Holyhead. Teraz podjęto decyzję, że statek opuści walijski port. W najbliższym czasie prom zostanie odholowany i - jak zapowiedziano - wypłynie z Holyhead na zawsze.
Obecnie jednostka jest przemalowywana. Zmienia też nazwę - została przemianowana na One World Karadeniz.
Stena Explorer rozwijała prędkość 40 węzłów (74 kilometry na godzinę), a na pokład zabierała do 1500 pasażerów oraz 360 pojazdów. Dysponowała również linią ładunkową o długości 900 metrów.
PromySkat
Źródło: Daily Post