Żegluga

W związku z opiniami lokalnej społeczności opowiadającymi się przeciwko procesowi prywatyzacji PŻB, Minister Skarbu Państwa jeszcze raz rozważy przesłanki prywatyzacji tej spółki.

Konsolidacja PŻB z polskimi firmami żeglugowymi będzie możliwa tylko wtedy, gdy firmy wyrażą takie zainteresowanie. Takie próby były już podejmowane, ale ostatecznie nie zostały zrealizowane w związku z niepodtrzymaniem zainteresowania przez firmy. Przeprowadzenie konsolidacji wymagałoby zmiany ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, bo na razie PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym, a na mocy ustawy przedsiębiorstwa żeglugowe nie mogą być przekształcane w spółki prawa handlowego.

Zarzut rzekomego szpiegostwa gospodarczego pod pozorem badania spółki, świadczy o całkowitej nieznajomości przepisów prawa, stosowanego od wielu lat w procesach prywatyzacji. Ograniczone badanie wartości spółki (due diligence) jest standardowym elementem każdego procesu prywatyzacji, zapewnionym inwestorom w obowiązujących przepisach prawa. Warunki na których jest prowadzone, określa sprzedający. Zakres badania PŻB jest konsultowany z zarządem spółki, który weryfikuje zakres udostępnianej dokumentacji, również pod kątem ochrony tajemnicy przedsiębiorcy. Przed przystąpieniem do due diligence, każdy potencjalny inwestor podpisuje klauzulę o zachowaniu poufności.

Decyzja o dopuszczeniu do kolejnego etapu prywatyzacji PŻB trzech spośród siedmiu potencjalnych inwestorów, którzy złożyli oferty wstępne nabycia akcji PŻB, została podjęta po szczegółowej analizie, zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym.

Kryteriami oceny ofert wstępnych była proponowana cena za akcje, proponowane zobowiązania pozacenowe - w tym strategia rozwoju PŻB oraz standing finansowy potencjalnego inwestora, skala jego działalności i doświadczenie w branży oraz strategia działania. Kryteria oceny są jawne.

Przy wyborze potencjalnego inwestora dla MSP kluczowe będzie utrzymanie siedziby spółki w Kołobrzegu oraz utrzymanie miejsc pracy.

Wartość 3,9 zł za jedną akcję nie jest ceną za jaką Skarb Państwa zamierza zbyć akcje. Podana wartość to wartość nominalna akcji, której nie można utożsamiać z wartością rynkową akcji, którą MSP ustaliło na podstawie aktualnej wyceny. MSP nie będzie zbywało akcji PŻB po 3,9 zł za jedną akcję. Wartość 3,9 zł za akcję nie jest również ceną wywoławczą.

Przeprowadzone w 2014 r. obniżenie kapitału zakładowego PŻB przez zmianę wartości nominalnej akcji z 10 na 3,9 zł nie ma wpływu na wartość rynkową akcji, które będzie zbywał Skarb Państwa. Zmiana wartości nominalnej wynika z zarejestrowania przez sąd rejestrowy obniżenia kapitału zakładowego spółki na pokrycie strat poniesionych przez PŻB w latach ubiegłych w wysokości 63 mln zł. Wartość rynkowa określana jest przez wybranego przez MSP doradcę prywatyzacyjnego, który odpowiedzialny jest za przygotowanie wyceny Spółki.

MSP
 

+17 Ministerstwo moze mowic co zechce
Ale na tzw Zachodzie nie jest tak, ze wszystko sprzedaja innym. Koniec. Polacy sa niewolnikami w Europie. A sama prywatyzacja w Polsce - od 25 lat - jest golym okiem widoczna jako jedna wielka klapa. I zasadniczo dzialanie na szkode narodu, ale przeciez tym sie nie bedzie zajmowac zadne ministerstwo no nie? co ich obchodzi jakis tam narod? No chyba, ze dunski czy niemiecki.
29 styczeń 2015 : 21:08 Robert1976 | Zgłoś
-15 refleksja
Największą przegraną ostatnich 25 lat jest system edukacji w Polsce, który miał czelność wydać na świat takich jak ty myślicieli i wiecznie nieszczęśliwych ludzi.
30 styczeń 2015 : 10:47 kibic | Zgłoś
+21 Dziadek miał rację ... politycy to kłamcy!
Pan Minister nie ma nawet elementarnej wiedzy na temat specyfiki gospodarki morskiej ... to dlaczego TT-Line znalazło się na polskim rynku żeglugowym już w 4 miesiące po przeprowadzeniu due diligence we wspomnianej spółce?
"Konsolidacja PŻB z polskimi firmami żeglugowymi będzie możliwa tylko wtedy, gdy firmy wyrażą takie zainteresowanie."...a kto jak nie Skarb Państwa jest właścicielem obu podmiotów gospodarczych (PŻB i PŻM)...i kto ma decydować o konsolidacji w/w?
"...przedsiębiorstwa żeglugowe nie mogą być przekształcane w spółki prawa handlowego..." ...ciekawe prawda... a jakim przedsiębiorstwem według ministerstwa jest PŻB?
Jeśli w najbliższym czasie nie nastąpi konsolidacja polskich firm żeglugowych (a PŻB zostanie sprzedana)... w najbliższych 5 latach Unity Line oraz Euroafrica może pożegnać się z rynkiem promowym!
30 styczeń 2015 : 12:36 Donaldinio | Zgłoś
+7 No dobrze...
...ale jakoś nie wyjaśniono PO CO w ogóle sprzedawać?!
30 styczeń 2015 : 12:52 Finkelsztajn | Zgłoś
+6 .szpiegostwo to chyba chodzilo podkupienie kluczowej pracownicy pzb prze ttline
szpiegostwo to chyba chodzilo podkupienie kluczowej pracownicy pzb prze ttline
30 styczeń 2015 : 16:45 lol | Zgłoś
+6 Celowe i umyślne zniszczenie polskiej gospodarki morskiej
Czytając te wypociny Ministerstwa trudno oprzeć się wrażeniu że komuś bardzo zależy na pozbyciu się PZB a co za tym idzie wpuszczeniu na polski rynek promowy obcego armatora (co zresztą już się stało). Ten rząd ma gdzieś miejsca pracy dla ludzi, istnienie polskich przedsiębiorstw - ważne aby przetrwać do kolejnych wyborów. Macie szczęscie że marynarze nie mają możliwości takiej konsolidacji jak górnicy bo byłoby to co w kopalniach.
31 styczeń 2015 : 09:47 Rozczarowany | Zgłoś
+1 zapis w historii
a wiec jestesmy swiatkami kolejnego rozbioru Polski
01 luty 2015 : 13:55 habababa | Zgłoś
+1 tyle lat kradli i jeszcze jest co krasc
Cytuję habababa:
a wiec jestesmy swiatkami kolejnego rozbioru Polski

co z tym zrobimy? pewnie nic :) jak wykupia cale wybrzeze, moim zdaniem racjonalnym czynem byloby przesuniecie granicy..
01 luty 2015 : 13:59 tenor | Zgłoś
0 JAWNE
oklamywanie ludzi i zbywanie niedopowiedzeniami
01 luty 2015 : 19:23 jiri | Zgłoś
0 Taka sytuacja.
Pracowałem w PZB, mogę powiedzieć tyle ze ta firma powinna być sprzedana już dawno, po prostu to co tam się dzieje jest żałosne.Jest to jedyna chyba firma która studentom nie dawała ani grosza. Ilość osób pracujących w biurze na 3 statki pływające po tych samych liniach pozostawię bez komentarza. Gdyby poważne firmy jak DFDS czy inne tak zarządzały jak PZB dawno by poopadały. Unity Line ich nie chce bo warunkiem jest zlikwidowanie biura w Kołobrzegu bo po co im ponad 100 osób dodatkowych. A do tego biuro nie chce dopuścić. Jedyny plus jest ze prace ma 600 osób. Ale bez sensu jest na sile ratować takie przedsiębiorstwa.
01 luty 2015 : 19:26 second engineer | Zgłoś
+1 Sprzedawczyki
Kolejna tragedia POLSKIEJ FIRMY ŻEGLUGOWEJ. Kwiatkowski przewraca się w grobie
01 luty 2015 : 19:33 Kamil Lachowicz | Zgłoś
+1 Kto Rządzi Polską
Wszystko robią żeby to nie było Polskie Lasy idą na spłatę mienia żydom za to że Niemcy i ZSSR napadli nas Kopalnie niby Niemiecka firma Dopłaty rolnikom z EU aż połowa Embargo dla Rosji Dania wysłała 500 000 sztuk świni Niemcy Francja Holandia pchają co się da nawet stare szmaty a nasz rząd śpi Ten rząd nawet zapomniał że sprzedał PŻM o co tu chodzi piszą że to Polska firma to Cypryjska firma z polską nazwą Ale startowało więcej Polskich firm, Teraz we Francji na spotkaniu Rabinów Kopacz i minister rolnictwa mają się zająć likwidacją małych firm sklepów przeprowadzając kontrolę jakie się da nawet do zawartości procentów w butelce mniejszy lub większy kara, na butelce banderola polska Dziwne a no takie prawo UE sklepikarz winny Dlaczego ja płacę na muzeum żydów Lub na świątynie państwową która zagrodziła 15 ha ziemi i nazywa się Bożej Dzieci Polskie chodzą głodne a na pensje zwykłemu klerykowi płacimy Najniższa 4000 zł ostatnia odprawa 2,5 000 000 zł Armia jest w bardzo szybkim tempie likwidowana dzisiaj mamy tylko jedną jednostkę specjalną TV kłamie gorzej jak za komuny Polak zarabiający w Lidlu 900zł jest zmuszony zapłacić podatek a średnia krajowa 3600 zł dziki kraj TO NIE JEST PRYWATYZACJA TO JEST NISZCZENIE WSZYSTKIEGO CO POLSKI
01 luty 2015 : 22:49 prof | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter